Vítězné filmy a hry 2019

Mezinárodní soutěž celovečerních filmů pro dospělé:

Porota: Anca Damian, Ron Dyens, Anna Vášová

Hlavní cena

Vlčí dům

The Wolf House

(La casa lobo / The Wolf House)
režie: Cristóbal León, Joaquín Cociña
Chile, 2018, 75 min
Technika: stop-motion, loutka, mix technik
Producent: Diluvio, Globo Rojo

Vyjádření poroty:
Film odhaluje temnou stránku lidského podvědomí, nutí diváka čelit vlastnímu potlačovanému strachu a vyznačuje se jedinečným, troufalým a vynikajícím animačním stylem.

Synopse filmu:
Jižní Chile. Mladá Marie je na útěku. Podařilo se jí uprchnout z německé sektářské kolonie a úkryt nachází ve zvláštním domě, obývaném dvěma prasátky. Toto nové přátelství všechny tři nadobro změní. Tak chilské režisérské duo rozehrává svůj klaustrofobický hororový film volně inspirovaný pohádkou O třech prasátkách. Prosakuje v něm na povrch ne až tak vzdálená, temná a potlačovaná kapitola chilské historie. Využívají přitom pro celovečerní film zcela ojedinělých animačních přístupů, jako je animace velkoplošných nástěnných maleb či lidských loutek v životní velikosti. Napětí a nejistotu umocňují četné proměny a rozklad čehokoliv, co se ve filmu objeví. Nadto jej autoři koncipují, jako by se odehrával v jediném dlouhém záběru. Zcela ojedinělým, experimentálním celovečerním filmem vyvolávají ducha skutečné a hrozivé Kolonie Dignidad (tedy „Důstojnost“), kterou po desetiletí, pod ochrannou rukou Pinochetova režimu, řídil bývalý nacista Paul Schäfer. Ten je díky archivním materiálům ve filmu přítomný coby hlas vypravěče.

 

Zvláštní uznání poroty

Ville Neuve

Ville Neuve

(Ville Neuve)
režie: Félix Dufour-Laperrière
Kanada, 2018, 76 min
Technika: stop-motion, loutka, mix technik
Producent: Diluvio, Globo Rojo           

Vyjádření poroty:
Film využívá černobílé estetiky spolu s osobním vnímáním intimity k zachycení osamělosti člověka, který se pokouší identifikovat se skupinou svých bližních. 

Synopse filmu:
Přestože se tento melancholický snímek odehrává v roce 1995 na pozadí referenda o nezávislosti Québecu, není samotná politická situace ani tak jeho hlavním tématem, jako spíše symbolem nejistoty a rozpolcenosti, kterými se vyznačují jeho postavy. Alkoholik Joseph se ve vypjaté atmosféře odebere na venkov, do odlehlého domu na kraji gaspéského městečka Ville Neuve, kde kdysi se svou bývalou ženou Emmou prožil nejkrásnější dny společného života. Nyní se zde pokouší skoncovat s pitím a doufá, že jej Emma přijede navštívit. K tomu se váhající žena nakonec odhodlá, zatímco jejich syn Ulysses otce vidět nechce a mnohem více než rodinná situace jej zajímá ta politicko-společenská. Debut Félixe Laperrière-Dufoura vychází z povídkové předlohy Raymonda Carvera a vyznačuje se citlivým zobrazením pochybností všech protagonistů, přičemž má hlavní slovo autorův minimalistický výtvarný styl. Půvab klasické techniky kresby tuší na papír umocňuje intimní atmosféru příběhu o obnovujících se mezilidských poutech a patří mezi nejvýraznější přednosti tohoto lyrického snímku.

 

Mezinárodní soutěž celovečerních filmů pro děti:

Porota: Anca Damian, Ron Dyens, Anna Vášová

Hlavní cena

Mirai, dívka z budoucnosti

Mirai, dívka z budoucnosti

(Mirai no Mirai)
režie: Mamoru Hosoda
Japonsko, 2018, 98 min
Technika: 2D počítačem, kresba na papír
Producent: Studio Chizu

Vyjádření poroty:
Hlavní cenu získává film Mirai, jemuž se podařilo využít všednodenního okamžiku v životě rodiny k přenesení diváka do magického prostoru, v němž se setkávají generace, a vytvořit tak vizi věčné kontinuity bytí vykreslenou jemným, uměleckým animačním stylem. 

Synopse filmu:
Kunovi jsou čtyři roky, když jeho šťastný život naruší bezbranný vetřelec – novorozená sestřička Mirai. Zatímco do této chvíle si jeho rodiče uzurpovaly nanejvýš jejich pracovní povinnosti, s příchodem holčičky jako by se svět začal točit jen kolem ní. Jakkoli se o to Kun snaží, nedaří se mu mít svou mladší sestru rád. Co kdyby se ale nejdřív naučil přijmout její starší já z budoucnosti? Osamělý a zrazený Kun se začíná přátelit s podivnými návštěvníky domu, kterými – jak se nakonec ukáže – není nikdo jiný než jeho zesnulý dědeček, lidské vtělení rodinného mazlíčka psíka Yukka, a dokonce i samotná Mirai, náhle o mnoho let starší. Přesto se zdá rodinná situace takřka neřešitelnou až do osudového výletu do Tokia, kde se Kun ocitne úplně sám. Režisér snímku Mamoru Hosoda má s vyprávěním o dětských světech bohaté zkušenosti (v roce 2016 uvedl Anifilm v soutěži jeho snímek Kluk ve světě příšer). Příběh Kuna a jeho malé sestry přitom není filmem pouze pro dětské publikum. Citlivě otevírá témata rodinných vztahů obecně a prostřednictvím skvěle animačně vyvedených fantaskních obrazů promlouvá k divákům napříč generacemi. Film byl nominován na cenu Oscar.



Zvláštní uznání poroty

Pačamama

Pachamama

(Pachamama)
režie: Juan Antín
Francie, Lucembursko, Kanada, 2018, 72 min
Technika: 3D počítačem
Producent: Folivari, O2B Films, Doghouse Films, Blue Spirit Studio, Kaïbou Productions, Haut et Court

Vyjádření poroty:
Zvláštní uznání získává snímek Pachamama za poetický, dojemný a současně přístupně odvyprávěný příběh o propojení s duchem Matky přírody doprovázený originální, vycizelovanou grafikou a animací.

Synopse filmu:
Argentinský režisér Juan Antín nás zavádí do peruánských And. Ocitáme se v 16. století, v odlehlé vesnici, kde žije desetiletý uličník Tepulpaï. Chlapec má jasný plán, chce se stát šamanem. To by ovšem musel přesvědčit Velkého šamana z jejich vesnice, že je dostatečně vyzrálý a nechybí mu koncentrace. Vesnice je záhy vystavena velkým problémům. Posvátnou sošku Huacu totiž zkonfiskoval Velký Inka (výběrčí daní), aby vykompenzoval ztráty z úrody, kterou vesničané obětovali místo toho, aby mu ji odevzdali. A to je velká příležitost pro nebojácného Tepulpaïe, jenž se vydá pro vesnici zcela nepostradatelnou sošku přinést zpět. Není v tom sám, ať chce nebo ne, přidá se k němu kamarádka Naïra i s typickým peruánským mazlíčkem.

 

Mezinárodní soutěž krátkých filmů

Porota: Georges Schwizgebel, Jonas Odell, Kateřina Karhánková

Hlavní cena

Zvířecí chování

Zvířecí chování

(Animal Behaviour)
režie: Alison Snowden, David Fine
Kanada, 2018, 14 min
Technika: 2D počítačem
Producent: NFB of Canada

Vyjádření poroty:
Takřka dokonalé! Scénář, načasování a přesvědčivost postav spoluvytvářejí tento vtipný a současně emocionální filmový poklad.

Synopse filmu:
Pijavice Lorraine, kudlanka Cheryl, vepř Todd, pták Jeffrey a kočka Linda navštěvují skupinovou psychoterapii. Každý z nich totiž zápasí sám se sebou. Je s nimi ale opravdu něco v nepořádku? Nově příchozí opičák Victor obrátí sezení doktora Clementa vzhůru nohama. Měli by se snad vrátit zpátky na stromy?!

 

Zvláštní uznání poroty

Vejce

Vejce

(Egg)
režie: Martina Scarpelli
Francie, Dánsko, 2018, 12 min 7 sec
Technika: 2D a 3D počítačem
Producent: Miyu Productions

Vyjádření poroty:
Hluboký a působivý film vyjadřuje silné emoce a umožňuje nám pochopit nelehké téma pomocí minimalistických prostředků.

Synopse filmu:
Černobílá, lehce provokativně a částečně abstraktně ilustrovaná zpověď mladé anorektičky. Autorka se přesvědčivě noří do nitra a mysli hrdinky, uzavřené v malém prostoru. Pro hrdinku je jídlo volbou, nikoliv potřebou. Domov je pro ni bezpečným místem pro nemoc a prožitek ze snědení uvařeného vejce srovnatelný se sexuální rozkoší.

 

Mezinárodní soutěž studentských filmů

Porota: Georges Schwizgebel, Jonas Odell, Kateřina Karhánková

Hlavní cena

Dobré úmysly

Dobré úmysly

(Good Intentions)
režie: Anna Mantzaris
Velká Británie, 2018, 8 min 35 sec
Technika: stop-motion
Škola: Royal College of Art

Vyjádření poroty:
Přesvědčivost postav, načasování a vyprávění uchvátí diváka od prvního okamžiku.

Synopse filmu:
Anna Mantzaris si z Anifilmu 2018 odnesla cenu za nejlepší studentský film. I její nový snímek charakterizují plstěné loutky, svérázný humor a autorčina záliba ve vyhrocených situacích. Po tom, co zaviní vážnou nehodu, se hrdinka snaží napravit svou fatální chybu i následná neprozřetelná rozhodnutí.

 

Zvláštní uznání poroty

Spolu sami

Spolu sami

(Apart)
režie: Diana Cam Van Nguyen
Česká republika, 2018, 9 min 52 sec
Technika: malba na papír, malba na sklo, rotoskopie, reálné záběry, mix technik
Škola: FAMU Praha

Vyjádření poroty:
Citlivě zpracované závažné téma.

 
Synopse filmu:
Krátký film o životě po ztrátě milované osoby zpracovává citlivé téma prostřednictvím hraného i animovaného filmu. Skutečné příběhy doplněné o animované rekonstrukce bolestných situací nahlíží do myšlenek trojice mladých lidí, kteří jsou předčasně vystaveni problematice smrti. Vedle přemalovaných reálných záběrů využívá autorka i abstraktní animaci.

 

Mezinárodní soutěž abstraktních a nenarativních animací

Porota: Tomek Ducki, Annegret Richter, Max Hattler

 

Hlavní cena

Polospánek

Polospánek

(Half Asleep)
režie: Caibei Cai
Velká Británie, 2018, 5 min 16 sec
Technika: kresba na papír
Producent: Royal College of Art

Vyjádření poroty:
Experimentální, přitom však překvapivě smyslový film poetickým způsobem pracuje se surreálnými vizuálními prvky, mnohovrstevnatou symbolickou rovinou a promyšlenou choreografií pohybu – autorce se daří zachytit pocit na hranici mezi slastí a bolestí, snem a realitou, a divák si může představovat části těl, které v obraze nejsou přítomny.

Synopse filmu:
Polospánek poeticky sleduje tichý vztah mezi dvěma torsy. Redukuje narativ, ale posiluje směs úzkosti, potěšení, boje a vytrvalosti. Přes minimalistické prostředky, které autorka využívá, jako jsou mihotavé náznaky částí lidských těl, jemná symbolika a promyšlená zvuková stopa, tvoří její dílo uhrančivý celek.

 

Zvláštní uznání poroty

Nevím co

Nevím co

(Don’t Know What)
režie: Thomas Renoldner
Rakousko, 2018, 8 min 7 sec
Technika: pixilace, reálné záběry
Producent: Thomas Renoldner

Vyjádření poroty:
Zvláštní uznání v kategorii abstraktní nenarativní animace se porota rozhodla udělit filmu, který si troufá na nemyslitelné a výsledek je až nečekaně působivý – film spojuje uměleckou náročnost s humorem, vytříbenou formu s fraškou, zábavu s avantgardou.

Synopse filmu:
Nevím co kombinuje prvky mainstreamových filmů jako například zábavnou dramaturgii či prvky překvapení typické pro grotesky atp. s postupy avantgardního filmu jako např. techniku zkratky či formální a estetickou redukci obrazů. V tomto netypickém žánrovém hybridu si tedy publikum samo musí najít cestu mezi humorem a vážností.

 

Mezinárodní soutěž videoklipů

Porota: Tomek Ducki, Annegret Richter, Max Hattler

Hlavní cena

Seth Schwarz & Be Svendsen: Elves of Karoo

Seth Schwarz

režie: Yves Paradis
Německo, 2018, 6 min 32 sec
Technika: 2D počítačem
Producent: Seth Schwarz

Vyjádření poroty:
Stejně jako diváci se porota nechala strhnout jednoduchou animací na hudbu, která využívá minimalistického zvuku, aby celému publiku v sále připravila mimořádně zábavné vytržení. Snímek tímto zároveň reflektuje sílu elektronické taneční hudby, která má moc spojovat lidi z různých světů a odlišných kulturních zázemí. Jako bychom se všichni ocitli na jedné rave party a tančili v jednom rytmu. Tohoto účinku je dosaženo díky konzistentní práci s postavou a dokonale přesnému načasování animace na hudbu. 

Synopse filmu:
Známý kanadsko-francouzský režisér, tvůrce autorských filmů, zakázek, ale i ilustrací, přichází s novým klipem. Postavil ho na naivním, ale o to účinnějším výtvarnu. Malá loďka plující na moři za doprovodu příjemné hudby nabírá rozjařené hosty cestou na mystický partyostrov.

 

Zvláštní uznání poroty

Siamés: Mr. Fear

Siamés: Mr. Fear

režie: Ezequiel Torres, Pablo Rafael Roldán
Argentina, 2019, 4 min 33 sec
Technika: 2D počítačem
Producent: Rudo Company

Vyjádření poroty:
Zvláštní uznání v kategorii Videoklip porota uděluje za soudržnou, akční animaci, která ve zdařilé symbióze spojuje silný příběh a působivou estetickou stránku s hudbou.   

Synopse filmu:
Tento akční, komiksové estetice blízký klip k písni Mr. Fear pochází z dílny progresivního argentinského studia Rudo Company. Sledujeme v něm příběhy bytostí z odlišných světů, které instinktivně tíhnou k sobě, i za cenu destrukce. Žánrově laděný jako fantasy využívá klip dělení obrazu, čímž se tvůrcům daří dostat do stopáže více děje, než by divák čekal.

 

Mezinárodní soutěž nezávislých počítačových her

Porota: Tereza Krobová, Jaromír Plachý, Adriaan de Jongh

 

Hlavní cena za výtvarný počin v nezávislé počítačové hře 

Homo Machina

Homo Machina

Marc Lustigman, Noam Roubah
Francie, Německo, 2018  

Vyjádření poroty:
Neotřelá a originální grafika, která jako by připlula z obláčku páry průmyslové revoluce, transcendence Fritze Kahna i poťouchlého mechanicko-elektrického dada. Cenu získává za roztomilé zmaterializování přirozených lidských procesů i návrat k dětské víře, že naše pasivní tělo ovládají tisíce malých človíčků. 

Synopse:
Homo Machinaje logická hra inspirovaná dílem avantgardního vědce Fritze Kahna. Vydejte se na bláznivou cestu plnou řešení surreálních hádanek a zjistěte více o vnitřních procesech lidského těla zpodobněného formou obrovské továrny z dvacátých let minulého století. Každá herní sekvence rozebírá jednotlivé činnosti jako například otevírání očí či poslouchání hudby.

 

Hlavní cena nezávislé počítačové hře pro děti a mládež

Donut County

Donut County

Ben Esposito, USA, 2018

Vyjádření poroty:
Díra, která pohlcuje všechny lidi a věci ve světě a hromadí je v podzemí, kde pak dál žijí své životy? Donut Country podněcuje dětskou fantazii jako málo her. Šťavnatá hra, která se skvěle hraje a reaguje na hráče, přímo čpí stylem vyznávaným dětmi digitální doby. Hravý styl a příběh z ní dělají jasnou volbu pro nejlepší hru pro děti na festivalu.

Synopse:
Donut County je adventura, ve které ovládáte díru v zemi. Pokaždé, když něco pohltí, o něco málo se rozšíří, až se jí podaří vcucnout značnou část města a jeho obyvatel. V hlavní roli mýval, který musí napravit, co nevědomky způsobil, když se jen snažil v práci zabavit mobilní aplikací.

 

Národní soutěž Český obzor: Krátký film

Kdesi

Kdesi / Ceva

režie: Paul Muresan
Rumunsko, ČR, 2018, 8 min 45 sec
Producenti: Safe Frame, Maur film

Synopse filmu:
Smrt je jenom začátek. I se spolehlivým průvodcem je však posmrtná cesta očistcem nesnadný úkol. Kráčející domy na pavoučích nohách, temný les či záludní opeřenci jsou jen zlomkem toho, co mrtvého hrdinu tohoto temného snímku čeká, až se bude snažit najít sám sebe a neuvíznout v očistci navěky věků.

 

Národní soutěž Český obzor: Studentský film

Schovka

Schovka

režie: Barbora Halířová
Česká republika, 2019, 6 min 56 sec
Škola: FAMU Praha

Synopse filmu:
Když se malý chlapec při hře schová do hodin na zdi, smrskne se jeho život do jediné hry na schovávanou. Stává se z něj starý muž s množstvím vzpomínek na dětství, které se zhmotňují v surreálných hříčkách a vyprávějí o něčem, co se týká každého z nás.

 

Národní soutěž Český obzor: TV a online filmy/seriály

Zpívejte s námi – Vánoční speciál

Zpívejte s námi

režie: David Súkup
Česká republika, 2018, 5 min
Producent: Česká televize

Synopse filmu:
Známé české písničky zpracoval zavedený český režisér David Súkup jako půvabné, u dětí velmi oblíbené animované příběhy. Všemi díly provádí malé diváky chytrá lištička, tentokrát ve vánočním pojetí.

 

Národní soutěž Český obzor: Zakázkové dílo

Jak to snáší?

Jak to snáší

režie: Filip Veselý
Česká republika, 2018, 1 min 39 sec
Producent: Krutart

Synopse filmu:

Miliony slepic žijí jen proto, aby snášely vejce. Jsou drženy v prostorách o nic větších, než je list papíru. Nezisková organizace na ochranu zvířat OBRAZ se rozhodla to změnit. Snaží se zvýšit povědomí o situaci prostřednictvím mainstreamových médií a rozšiřovat své snahy v rámci široké veřejnosti pomocí tohoto animovaného spotu.

 

Národní soutěž Český obzor: Videoklip

Shabazz Palaces: Gorgeous Sleeper Cell

Shabazz Palaces

režie: Mikuláš Suchý, Vojtěch Kočí
Česká republika, 2018, 2 min 24 sec
Producent: UMPRUM

Synopse filmu:
Georgeous Sleeper Cellje fanouškovský videoklip pro skladbu od seattleského abstraktního rapového dua Shabazz Palaces. Vypráví abstraktní příběh založený na poetickém a takřka symbolickém textu Shabazz Palaces. Sledujeme v něm jakéhosi létajícího džina, který z kresleného světa pronikl do naší reality.