TO NEJLEPŠÍ Z ANIFILMU 2014
65 min
Ozvěnové pásmo je složeno z festivalové znělky Anifilmu 2014, jejíž režisérkou byla Maria Procházková a výtvarnou podobu jí dal Hynek Dřízhal, autor vizuální stránky tohoto ročníku. Blok filmů se soustředí na krátké a studentské filmy, které ocenila mezinárodní porota pátého Anifilmu. Zároveň je výběr doplněn o nejlepší výstupy z letošních animačních dílen nazvaných "Animace hledá talent" a o soutěžní snímky, které uspěli u diváků.
Kreus - Animace hledá talent | 2014| 4 min
Nejhorší možný scénář | Kristjan Holm | Estonia | 2013 | 14 min
Chrrrrrrrrrrrrr | Jaromír Plachý | Czech Republic | 2014 | 4 min
Plug and Play | Michael Frei | Switzerland | 2013 | 6 min
Symfonie č. 42 | Réka Bucsi | Hungary | 2013 | 10 min
Duchem nepřítomný | Roberto Catani | Italy | 2013 | 8 min
Němí | Job, Joris & Marieke | Netherlands | 2013 | 5 min
Boles | Špela Čadež | Slovenia, Germany | 2013 | 13 min
více informací k tomuto pásmu naleznete zde
ANIMACE PO SETMĚNÍ
75 min
Animovaný horor má již svou tradici (vzpomeňme například na filmy Tima Burtona), protože animace nabízí nepřeberné množství prostředků, kterými lze dosáhnout napětí či jak stvořit nejrůznější monstra, podivné postavy i potemnělou atmosféru. I ve filmech řádně odpudivých lze výtvarným pojetím ještě víc podtrhnout zobrazované, jako například v naturalistickém filmu Psi, který balancuje na hranici hororu a ukazuje, jak zvlčit mohou nejen psi, ale i lidé v krajních situacích. Dalším oblíbeným tématem současných animátorů je problematika nemrtvých, kterou někteří sledují s nadhledem, jiní vážně. Výběr ovšem nezahrnuje pouze horory, ale často kuriózní a rozličné snímky ze současné světové animace, které se "zvláštním stylem věnují zvláštním věcem".
Hendikepovaná schránka | Peter Martinka | Slovakia | 2013 | 11 min
Čas dospět | Tondeur Bruno | Belgium | 2012 | 8 min
Zombies4Kids | Pedro Santasmarinas | Portugal | 2013 | 2 min
Třída smrti | Pavel Soukup | Czech Republic | 2013 | 8 min
Krev jednorožce | Alberto Vazquez | Spain | 2013 | 9 min
Dítě sklepa | Julia Ocker | Germany | 2012 | 10 min
Chrrrrrrrrrrrrr | Jaromír Plachý | Czech Republic | 2014 | 4 min
Já, zombie | Legendre Antoine | France | 2013 | 6 min
Psi | Anna Solanas, Marc Riba | Spain | 2013 | 17 min
více informací k tomuto pásmu naleznete zde
AŤ ŽIJE ABSURDITA
72 min
Animovaný film s oblibou využívá poetiky i estetiky groteskna či absurdních situací. A protože je v animaci možné cokoliv, nemá ani absurdita zobrazovaného žádné hranice. Ryby mohou chodit do Lunaparku, veně může zmizet horní část těla, vrána se převléká za nevěstu a myš má klíčovou pracovní pozici v obrovském podniku. Absurdita je zvlášť v posledních letech doménou estonské animace. I my představujeme mimo jiné dva typické snímky z Estonska (z nichž si Nejhorší možný scénář odnesl hlavní cenu letošního Anifilmu).
Nejhorší možný scénář | Kristjan Holm | Estonia | 2013 | 14 min
Chrrrrrrrrrrrrr | Jaromír Plachý | Czech Republic | 2014 | 4 min
Plug and Play | Michael Frei | Switzerland | 2013 | 6 min
Symfonie č. 42 | Réka Bucsi | Hungary | 2013 | 10 min
MeTube: August sings Carmen 'Habanera' | Daniel Moshel | Austria | 2013 | 4 min
Jako králíci (Smolařovy příhody: kapitola druhá) | Osman Cerfon | France | 2012 | 8 min
Poloviční přítelkyně | Nicolas de Leval Jezierski | Germany | 2013 | 5 min
Ada+Otto | Ülo Pikkov | Estonia | 2013 | 21 min
více informací k tomuto pásmu naleznete zde
JDE TO I BEZ PŘÍBĚHU... (abstraktní a nenarativní filmy)
40 min
Animace už od svých počátků ráda utíká od realistického zobrazovaní známého světa. Ze své podstaty se také často odklání od klasického vyprávění. Přinášíme vám výběr z těchto filmů, které byly součástí soutěže pátého Anifilmu i z ostatních přihlášených titulů. Vyjadřování se ve vybraných snímcích pohybuje od čiré abstrakce, která čerpá zejména z výtvarných a hudebních prvků, po konkrétnější zachycení nám známého universa. U každého z nich se také odlišně nakládá s příběhem, který lze u některých následovat, u jiných je nutné na tento divácký návyk zapomenout a nechat na sebe působit jejich jiné kvality.
Venčení | Sonja Rohleder | Germany | 2014 | 3 min
Barcode 3.0 | Adriaan Lokman | Netherlands | 2012 | 9 min
Land | Masanobu Hiraoka | Japan | 2012 | 4 min
Hotzanak, pro vaši vlastní bezpečnost | Izibene Oñederra | Spain | 2013 | 6 min
Značky | Matyáš Trnka | Czech republic | 2013 | 1 min
Patch | Gockell Gerd | Germany, Switzerland | 2014 | 3 min
Sumi Dreams | Betsy Kopmar | United States | 2013 | 6 min
Walking Grainy | Francois Vogel |France| 2013 | 2 min
Vox Animae | Éva M. Tóth | Hungary | 2012 | 4 min
více informací k tomuto pásmu naleznete zde
"NAŠE VĚC"
67 min
Animovaný film se stejně jako hrané či dokumentární snímky vyjadřuje i k závažným lidským, politickým či historickým otázkám, kterým tak dodává nový rozměr či souvislosti, aniž by jim ubíral na naléhavosti. Právě tyto snímky představujeme v pásmu „Naše věc“. Často se pomocí animace vyjadřují autoři a autorky k tématu diktátorských režimů (filmy Rabbitland či Zlatá vejce) či k otázce války a válečných zločinů (Jeho válka, Odolná duše nebo Dopisy žen). Řada filmů se ale vyznačuje tím, že pojednává o hlubinně psychologických otázkách, jako je například sebeobětování se ve prospěch druhých (úvodní film výběru Píseň Navahů). Nezřídka je téma takto pojatých snímků zdůrazněno použitou animační technikou, která ho dokresluje a „rezonuje“ s ním.
Píseň Navahů | Roman Sokolov | Russia | 2012 | 7 min
Jeho válka | Collet Bruno | Francie | 2012 | 9min 50s
Zlatá vejce | Anna Shepilova | Russia | 2013 | 8min
Ako vzniká tornádo | Veronika Kocourková | Slovakia | 2013 | 7 min
Odolná duše | Simone Massi | Italy | 2013 | 5 min
Tesař | Michal Toporcer | Slovakia | 2013 | 7 min
Rabbitland | Ana Nedeljkovic, Nikola Majdak | Serbia | 2013 | 8 min
Dopisy žen | Augusto Zanovello | France | 2013 | 12 min
více informací k tomuto pásmu naleznete zde
ČÍNSKÁ NEZÁVISLÁ ANIMACE
86 min
Pátý ročník Anifilmu nabídl pohled na nezávislou čínskou animaci, která si v poslední době získává stále větší respekt v okruhu světových festivalů i galerií. Vzniká uvnitř i vně Čínské lidové republiky a vyznačuje se závažnými tématy, ale i formálně vybočujícími experimenty, které zprostředkovává pomocí rozličných metafor i animačních technik. Pásmo se zaměřuje na práce nové generace cílevědomých čínských filmařů a výtvarníků, kteří se silně prosazují v průběhu posledních dvou desetiletí. Jsou to téměř výhradně mladé režisérky a režiséři, narození po kulturní revoluci a někteří dokonce po demonstracích na náměstí Nebeského klidu. Jeden z čelních představitelů, režisér Haiyang Wang, který soutěží se svými krátkými filmy po celém světě, zasedl v mezinárodní porotě. Kurátorské pásmo festivalu reflektující současnou novou vlnu v čínské animaci, ve kterém jsou i Wangovy snímky, na festivalu režisér osobně uvedl a pohovořil o situaci mezi těmito umělci. Z dalších autorů můžeme jmenovat například celosvětově oceňovaného režiséra Lei Lei či Sun Xuna, jednoho z nejuznávanějších vizuálních umělců současné čínské scény, jehož díla často nesou politicky kritické významy.
Cai Wei | Ye Zhao, Yang Huang | China | 2003 | 8 min
Zevnitř uvnitř | Sharon Liu | United Kingdom | 2011 | 4 min
Zimní slunovrat | Xi Chen, Xu An | China | 2008 | 12 min
DingLingLingLingLingLingLing | Shen Jie | China | 2013 | 1 min
Freud, ryba a motýl | Haiyang Wang | China | 2009 | 4 min
Vlk ve stromě | Jiaxing Lin | China | 2012 | 10 min
Tohle je láska | Lei Lei | China | 2010 | 3 min
Běh | Shen Jie | China | 2012 | 4 min
Co o revoluci ještě nebylo řečeno | Sun Xun | China | 2011 | 13 min
Dvojitý Fikret | Haiyang Wang | China | 2012 | 4 min
Pronásledování | Chao Wu | China | 2011 | 23 min
více informací k tomuto pásmu naleznete zde
PREZENTACE FINSKÉ AKADEMIE UMĚNÍ V TURKU
71 minut
Vzdělávání v oblasti animace od roku 1994!
Katedra animace na Akademii umění v Turku byla založena v roce 1994. Tehdy se škola jmenovala Vysoká škola umění a komunikace v Turku. Katedra vznikla na zelené louce, protože do té doby ve Finsku neexistovala žádná odborná příprava v oblasti animace. Vysoká škola umění a komunikace v Turku již dříve pořádala šestiměsíční kurz loutkové animace, který vedl kromě jiných slavný estonský režisér Priit Pärn. V roce 1994 odstartoval 3,5letý program, který iniciovala tehdejší ředitelka Maija Palonheimo. Uměleckým ředitelem se stal Priit Pärn a vyučující kurzu Eija Saarinen. První studenti absolvovali v roce 1998 a v té době už bylo rozhodnuto, že vzdělávání bude pokračovat. Na podzim stejného roku se spojily umělecké školy v Turku a založily Akademii umění, filmu a televize na Univerzitě aplikovaných věd v Turku, která nabízí vzdělávání v oblasti hudby, výtvarného, jevištního a mediálního umění. Nová škola získala prostory bývalé provaznické továrny a loděnice Wärtsilä. Dnes nabízí katedra animace čtyřletý bakalářský program, kde se vyučují rozličné animační techniky včetně loutkové animace. Součást programu tvoří scenáristika, vypravěčství, digitální postprodukce, střih a zvuk. Přestože se během let studijní program změnil a vybavení zmodernizovalo, to základní zůstalo v Turku stejné – učení se praxí a zaměření na expresivitu animace.
V Kaši | Kaisa Penttilä | Finland | 1998 | 6 min
Zrcátko | Tatu Pohjavirta | Finland | 2001 | 11 min
Treevil | Christer Lindström, Aino Ovaskainen, Aiju Salminen | Finland | 2002 | 7 min
Noční šichta | Simo Koivunen, Samppa Kukkonen, Sara Wahl | Finland | 2004 | 7 min
Ten druhý pokoj | Ami Lindholm, Elina Minn, Anna Virtanen | Finland | 2007 | 8 min
Poslední slon | Antti Laakso | Finland | 2008 | 9 min
Benigni | Jasmiini Ottelin, Pinja Partanen, Elli Vuorinen | Finland | 2009 | 8 min
Past na ryby | Joni Männistö, Janne Kukkonen, JP Saari, Mikko Korhonen | Finland | 2008 | 5 min
Prostřeno | Sinni Pietiläinen, Ani Oja, Markus Tervola, Taru Riskilä, Miira Tonteri | Finland | 2013 | 5 min
Improvizace | Claudia Hidvégi, Sirpa Loivarinne, Kalle Rantakallio, Tuuli Sihvonen, Juulia Valkola | Finland | 2013 | 5 min
více informací k tomuto pásmu naleznete zde