Program - Industry program
MEZINÁRODNÍ FESTIVAL ANIMOVANÝCH FILMŮ, 10. - 15. KVĚTNA 2022, LIBEREC, ČESKÁ REPUBLIKA

Online katalog

Industry program

#ukazsvojekino – Kino Varšava

Petr Vítek, Ondřej Pleštil | 90 min

Mikroprojekt #ukazsvojekino iniciovaný vzdělávacím projektem Nové kino od začátku roku 2021 každý týden online blíže seznamuje diváky s jedním českým kinem. Kromě představení organizace a prostoru kina jsou součástí prezentace statistiky návštěvnosti a tržeb a rovněž inspirační projekt, který může obohatit nejen ostatní kinaře. Ve speciální festivalové edici se představí nejstarší kamenné liberecké kino Varšava, které provozuje od roku 2012 stejnojmenný spolek, jemuž se podařilo obnovit tradici tohoto posledního jednosálového kina ve městě.

#ukazsvojekino – Kino Varšava

Út 22/6/2021
13.00-14.30
volných míst: 147
Kino Varšava

f-a-t: 20 let Anifilmu – živé nahrávání podcastu

Michaela Režová, Matouš Svěrák | 60 min

f-a-t.cz je platforma pro sdílení obsahu ze světa animovaného filmu. Již rok fungujeme pod heslem „From animators to animators“ a těžiště našeho obsahu leží nejen v textech a v databázi lidí od fochu, ale také v podcastech. Ve speciálním live nahrávání se potkáme nad tématem 20 let, které slaví letošní Anifilm. Jak to celé vzniklo? Co se během let proměnilo, co zůstalo a kam festival směřuje? Přijďte si poslechnout osobnosti s ním spjaté a připít si s námi! Prostor najdeme i pro vaše dotazy.

f-a-t: 20 let Anifilmu – živé nahrávání podcastu

St 23/6/2021
10.30-11.30
Festivalový stan

Queer postavy v mainstreamových animovaných seriálech

Jiří Flígl | 90 min

V oblasti středního proudu animované seriálové tvorby představují queer postavy velmi čerstvý fenomén, obzvláště pokud se zaměříme na tituly cílící primárně na dětské a dospívající publikum. Přednáška se pokusí nastínit pomyslný vývoj od podvratného interpretování Šmoulů přes inkluzi přiznaně queer epizodních i hlavních postav v milnících jako Legenda Korry či Steven Universe až po dodatečně vyoutované ikony jako SpongeBob v kalhotách.

Queer postavy v mainstreamových animovaných seriálech

St 23/6/2021
11.00-12.30
Knihovna

Nové kino 2021 – Animace v kině

Petr Vítek | 90 min

Nové kino 2021 je vzdělávací projekt určený nejen pro provozovatele kin. Účastníci projektu na vybraných filmových festivalech prezentují v rámci seminářů svoji práci s konkrétním filmem, statistiky návštěvnosti, úspěšné nebo naopak neúspěšné kampaně a další aktivity, které s daným typem filmu souvisejí. Cílem veřejnosti přístupných seminářů je seznámit profesní veřejnost s různými pohledy na práci s konkrétními filmy a jejich diváky. Na letošním Anifilmu bude seminář zaměřen na animovaný film v „covidovém“ roce 2020, dostupnost animovaných filmů v distribuci a práci s nejmenšími diváky.

Nové kino 2021 – Animace v kině

St 23/6/2021
13.00-14.30
Knihovna

Animace 70 – UMPRUM: Práce a oslava

Michaela Režová, Matěj Forejt, Marie Barešová | 90 min

Ateliér animace na pražské UMPRUM je nejstarší školou svého druhu v dnešní ČR. Jak to bylo s jeho počátky? Jaké názvy vystřídal? Proč nezačal fungovat na tehdy mladé FAMU, ale na uměleckoprůmyslové škole? Jak se měnil plán výuky a co čekalo posluchače po škole? A co si o tom všem dodnes pamatuje několik generací pedagogů a pedagožek, absolventů a absolventek? Přednáška poodhalí donedávna neprobádané dějiny ateliéru, chystanou publikaci, která vyjde na podzim, i plánované podzimní oslavy výročí ateliéru.

Animace 70 – UMPRUM: Práce a oslava

St 23/6/2021
15.00-16.30
Knihovna

Work in Progress: Golem + Mloci

Jiří Barta, Edgar Dutka, Vladimír Lhoták, Aurel Klimt | 90 min

Golem je projekt celovečerního filmu Jiřího Barty, který na scénáři spolupracuje s Edgarem Dutkou. Film s kombinovanou animační technologií je volně inspirován pražskou židovskou legendou, vypráví surrealistický příběh, který se zabývá manipulací a psychologií davu.

Film Mloci bude volnou adaptací jednoho z nejvýznamnějších děl v historii české literatury, a sice dystopického alegoricko-satirického románu Karla Čapka Válka s mloky z roku 1935. Žánrově se bude jednat o sci-fi zpracované do podoby kombinovaného trikového filmu pokračujícího v iluzivním směru kinematografie Georgese Méliése a Karla Zemana, kde budou po významové i vizuální stránce reálné prostředí a herci zastoupeni zhruba stejným dílem jako výtvarná stylizace a animace.

Work in Progress: Golem + Mloci

St 23/6/2021
17.00-18.30
Knihovna

Plazmatická příroda: Animace a ekologie

Ursula K. Heise | 90 min

Během své stoleté historie se animace často zabývala nečlověčími subjekty a ekologií. Fungovala jako hlavní estetický žánr reflektující pohled průmyslových společností na zdánlivou živost nečlověčích a neživých objektů. Tato přednáška využívá příklady z francouzské, japonské a americké animace a analyzuje fundamentální – byť často hravé – zkoumání předmětnosti předmětů, které z animace činí zásadní médium pro uvažování o zkonkrétnění přírody a důsledků z toho plynoucích.

Plazmatická příroda: Animace a ekologie

St 23/6/2021
19.00-20.30
Knihovna

Prasení #6: Vymáčkni se

Mikoláš Fišer, Adela Križovenská | 90 min

Prasení se po půlročním domácím vězení vrací do Liberce ve své šesté edici s podtitulem Vymáčkni se. Radostí nabité pásmo desítek tuzemských animátorů bude tradičně doplněno soutěžní sekcí GIF Competition.

Každý autor má 4 minuty k naplnění libovolným audiovizuálním obsahem. Přidejte své prasečinky do pásma nebo jen doražte na pivo – více na facebookové události Prasení #6: Vymáčkni se!

Prasení organizují a vizuál mu tvoří: Mikoláš Fišer, Adela Križovenská, Viktorie Štěpánová a Filip Zatloukal.

Prasení #6: Vymáčkni se

St 23/6/2021
21.00-22.30
volných míst: 84
Kino Varšava

Kreativní Evropa MEDIA 2021–2027: Podpora animace

Daniela Staníková | 90 min

Kreativní Evropa je jediný program Evropské unie určený výlučně na podporu kulturních a kreativních průmyslů. V roce 2021 pokračuje dalším sedmiletým obdobím a s mnohem vyšším rozpočtem.

Jaké budou jeho hlavní priority, kolik peněz bude rozdělovat a jaké novinky nás čekají? Jaké možnosti podpory a další příležitosti nabízí animátorům a animačnímu průmyslu v oblasti filmové tvorby, její propagace a distribuce?   

Program Kreativní Evropa představí Daniela Staníková, vedoucí Kanceláře Kreativní Evropa – MEDIA Česká republika.

Kreativní Evropa MEDIA 2021–2027: Podpora animace

Čt 24/6/2021
11.00-12.30
Knihovna

2D animace ve hrách

Michal Berlinger | 90 min

Během téměř čtyř let nahlédl Michal Berlinger pod pokličku všech herních projektů studia Amanita Design. A vy nyní můžete s ním. Každý ze současných projektů studia používá jiné nástroje k 2D animaci a díky tomu si na jejich příkladech můžeme ukázat rozličné přístupy. Na své si přijdou jak zájemci o technické detaily a 2D animaci, tak laici mimo obor.

2D animace ve hrách

Čt 24/6/2021
13.00-14.30
Knihovna

Představení soutěžních her

Martin Vaňo | 90 min

Zajímá vás, jaké hry se letos účastní herní soutěže? Přijďte se podívat na jejich představení. Uvidíte jejich trailery, ke kterým vám něco řekne programový koordinátor herní sekce Anifilmu Martin Vaňo. Můžete to brát jako doporučení zajímavých indie her, které by vás neměly minout!

Představení soutěžních her

Čt 24/6/2021
16.00-17.30
Knihovna

Setkání s tvůrci

různí / various | 60 min | CS

Přijďte do festivalového stanu u zámku na neformální setkání s autory soutěžních filmů. Během moderované diskuse se dozvíte mnoho o jejich filmech, inspiraci a řemesle a dostanete prostor i pro vlastní otázky. Moderují dramaturgové festivalu. Případně se připojte na Facebooku Anifilmu online ke středečnímu setkání, které svede dohromady hosty, kteří s námi letos v Liberci být nemohli.
Setkání s tvůrci

Čt-Pá 24-25/6/2021
16.00-17.00
Festivalový stan

Program porotce – Petr Oukropec: Masterclass

Petr Oukropec | 90 min

Režisér a producent Petr Oukropec se bude ve své prezentaci soustředit na použití různých druhů animace a trikových postupů a jejich začleňování do hraných scén ve filmech pro děti. Proč jsou jeho filmy pro malé diváky (Modrý tygr, Mazel a tajemství lesa) vnímány v zahraničí jako pokračování tradiční a specifické české cesty v přístupu k trikovému filmu? A existuje skutečně taková cesta?

Jako producent dokončovaného a dlouho očekávaného celovečerního animovaného snímku Michaely Pavlátové Moje slunce Maad z něj Petr Oukropec uvede i několik nových ukázek.

Pořádáno ve spolupráci s Kanceláří Kreativní Evropa MEDIA a CEE Animation.

Program porotce – Petr Oukropec: Masterclass

Čt 24/6/2021
19.00-20.30
Knihovna

Sós

Nora Štrbová, Pavel Ryška, Marek Náprstek | 90 min

Přátelská setkání nad animací jsou zpět! Sós na Anifilmu představí tři řečníky z oblasti filmu a vizuálního umění. Ti během 3x20 minut ukážou divákům, co je pro jejich tvorbu inspiruje.

Představí se:
Autorka osobních anidoků i dinosauřích mockumentů Nora Štrbová;
zvěčnitel Kaprožen i mravenčích apokalyps Marek Náprstek;
obdivovatel Puňti, Háčka i Čárky – archeolog československé vizuální kultury Pavel Ryška.

Připravují Sosanky: Davidová, Děcká, Hejzlarová, Valtrová

Sós

Čt 24/6/2021
21.00-22.30
volných míst: 113
Kino Varšava

Creatoola – Vstup do světa animace, her a VFX

Marek Toušek | 60 min

Creatoola otvírá dveře do světa animace, her a VFX nové generaci tvůrců. Oslovuje zejména mladé lidi a motivuje je, aby objevovali, studovali a stali se profíky v mnoha profesích, které tyto obory nabízejí. Zapálení profesionálové nám chybí a mnoho lidí ani nenapadne, že mohou něco takového studovat a dělat. Creatoola ukazuje cestu a zajímavou perspektivu. Prezentace představí nově vytvořenou platformu a kampaň, včetně možností pro zapojení škol, studií a produkcí. 

Creatoola – Vstup do světa animace, her a VFX

Pá 25/6/2021
11.00-12.00
Knihovna

Queer animace vs. filmové festivaly

Jana Čížkovská | 90 min

Na světě existují desítky filmových festivalů zaměřených na animovanou tvorbu a rovněž desítky queer filmových festivalů. Jakým způsobem se queer animace pohybuje na festivalovém trhu, jak s ní dramaturgové nejčastěji pracují a jaké animované filmy s queer tématem uspěly v minulých letech u festivalových diváků, porot a filmové kritiky? Promítají se do animace tematické nebo formální trendy současné hrané queer kinematografie? A co může být v animaci queer? Dramaturgyně Jana Čížkovská s pomocí ukázek a tematických sond přiblíží cestu queer animace festivalovým polem, které často nebývá ozářeno duhou.

Queer animace vs. filmové festivaly

Pá 25/6/2021
12.30-14.00
Knihovna

f-a-t: Eliška a Lee Oz – živé nahrávání podcastu

Michaela Režová, Matouš Svěrák | 90 min

f-a-t.cz je platforma pro sdílení obsahu ze světa animovaného filmu. Již rok fungujeme pod heslem „From animators to animators“ a těžiště našeho obsahu leží nejen v textech a v databázi lidí od fochu, ale také v podcastech. Při live nahrávání s autory letošního hravého vizuálu Anifilmu si budeme povídat o tom, jak výtvarné řešení festivalu vznikalo, o plastelíně, i o další tvorbě jejich rodinného studia Oz Animation. Prostor najdeme i pro vaše dotazy.

f-a-t: Eliška a Lee Oz – živé nahrávání podcastu

Pá 25/6/2021
14.00-15.30
Festivalový stan

Indie přístup ke grafice a animaci ve Velvetist Prototype

Tom Barsweik, Franz Bayer | 90 min

Povídání o tom, jak Tom Barsweik a Franz Bayer hledali vizuální identitu pro svůj projekt Velvetist.

Inspirováni mnohaletým sběrem příběhů z dob normalizačního bezčasí, autoři interaktivní formou skrze Velvetist vypráví osudy veksláků, disidentů i undergroundových mániček. Scénář je obohacen pohledem mladé generace tvůrců, jejich životními zkušenostmi a názory na svět. Přednáška poodhalí jejich uvažování nad estetickým výrazem díla od tvorby dobových propriet, jako je ešus nebo trabant, přes urbanistické pojetí Prahou inspirovaného města až po celkovou stylizaci projektu.

Indie přístup ke grafice a animaci ve Velvetist Prototype

Pá 25/6/2021
15.00-16.30
Knihovna

Autorské hraní: Someday You'll Return a Medvědí kuchařka

Jan Macháček, Lukáš Medek | 90 min

Jako každý rok vás na Anifilmu čeká autorské hraní. Přijďte se podívat na hry hrané na velkém plátně samotnými autory s jejich komentářem. Můžete se těšit na hororovou adventuru Someday You’ll Return z tajemných českých lesů a Medvědí kuchařku podle stejnojmenného animovaného seriálu ČT.

Autorské hraní: Someday You'll Return a Medvědí kuchařka

Pá 25/6/2021
18.00-19.30
Knihovna

Happy Game: O nové neveselé hře s veselým názvem

Jaromír Plachý | 90 min

Nezávislé české studio Amanita Design představuje svůj další počin, který tentokrát nebude vhodný pro rodiny s dětmi. Nebude patrně vhodný pro nikoho. Jedná se totiž o psychedelický absurdní horor, který se dosavadní produkci Amanity značně vymyká. Tentokrát se hráči ocitnou v roli malého chlapce, který ve strašlivé noční můře prochází třemi unikátními světy. Hlavním autorem Happy Game je výtvarník, animátor a herní designér Jaromír Plachý, který nás veselou a poutavou formou osobně seznámí s tím, jak a proč hra vzniká, co se za tuto dobu zrodilo jako vedlejší vývojové produkty nebo proč to trvalo sedm „happy“ let. Jelikož se navíc prezentace bude konat v pátek večer, tedy v čase určeném k zaslouženému odpočinku po celotýdenní práci, zpestří Jaromír svůj výklad hrou na ukulele, pokud ovšem nebude mít trému. PS: Prezentace není vhodná pro malé děti, protože se budou ukazovat i strašidelné nebo ošklivé věci, které by děti vidět neměly. Takže si pak nestěžujte, pokud je i tak přivedete a ony následně budou před spaním hledat bubáky pod postelí. My vás varovali.

Happy Game: O nové neveselé hře s veselým názvem

Pá 25/6/2021
19.30-21.00
Knihovna

Program porotce – Milan Cais: Masterclass

Milan Cais | 90 min

Téma povídání bych postavil na rozdílnosti některých vizuálních projektů, kterými se zabývám. Na jedné straně jsou to například videoinstalace typu Noční hlídač na temelínských chladicích věžích nebo velké sochy, které se chystají velice dlouho a kdy od nápadu k realizaci vede strastiplná a produkčně složitá cesta. V podobných projektech bývá také většinou zainteresováno více lidí a já sám si pak připadám spíš jako produkční než jako umělec. Na straně druhé je tu pak moje komorní až intimní práce v klidu mého ateliéru, kde nepotřebuji k vytvoření kresby, akvarelu, malého objektu nebo obrazu nikoho dalšího. Výsledek bývá o dost rychlejší a často i bližší mé původní představě, neboť v cestě nestojí žádný další článek. Přesto mě baví mou vizuální práci kombinovat a nechat občas vzniknout něčemu, co svou velikostí přesáhne rozměry mého ateliéru.

Program porotce – Milan Cais: Masterclass

So 26/6/2021
11.00-12.30
Knihovna

Program porotce – Od akvarelu k interaktivitě: Transmediální putování s Dordogne

Cedric Babouche | 90 min

Cedric Babouche v současnosti pracuje na své první počítačové hře – Dordogne. Jde o překrásnou explorativní hru vytvořenou pomocí 3D renderů a klasické malby. Cedric popíše, jak pomocí real time enginů a speciálních 3D nástrojů oživil tradiční ručně malovaná umělecká díla a výpravný příběh.

Pořádáno ve spolupráci s CEE Animation.

Program porotce – Od akvarelu k interaktivitě: Transmediální putování s Dordogne

So 26/6/2021
13.00-14.30
Knihovna

Kulatý stůl: Konstrukce krajiny v počítačových hrách

Martin Vaňo, Petr Motejzík, Ivan Buchta, Prokop Smetana, Lukáš Medek, Natiq Aghayev | 90 min

Vývojáři a umělci z různých českých herních studií budou debatovat o navrhování a tvorbě krajiny a prostředí v počítačových hrách. Modelují krajiny podle skutečného světa, navrhují starobylá města a vytvářejí celé planety. U kulatého stolu probereme všechny možné přístupy a postupy, ale především to, jaký má prostředí vliv na hráče. Našimi hosty budou Ivan Buchta (Bohemia Interactive), Prokop Smetana (SCS Software), Petr Motejzík (Hangar 13), Natiq Aghayev (Keen Software House) a Lukáš Medek (CBE Software). Moderovat bude Martin Vaňo (GameDevHub).

Kulatý stůl: Konstrukce krajiny v počítačových hrách

So 26/6/2021
17.00-18.30
Knihovna

Indie Menu

Jakub Dvorský, Lukáš Kunce | 90 min

Jakub Dvorský, zakladatel českého herního studia Amanita Design, vás tradičně seznámí s těmi nejkrásnějšími a nejzajímavějšími nezávislými hrami uplynulého roku.

Indie Menu

Ne 27/6/2021
10.00-11.30
Knihovna

Program porotce – Art direction v indie i AAA počítačových hrách

Petr Motejzík | 90 min

Z korporátu do garáže a zase zpět. V přednášce se podělím o své zkušenosti s prací na malých i velkých herních projektech. Nastíním práci art directora, popíšu problematiku prosazování výtvarné vize a nástrahy a možnosti s tím spojené.

Program porotce – Art direction v indie i AAA počítačových hrách

Ne 27/6/2021
12.00-13.30
Knihovna

Souboj titánů: Hry versus film

Tomáš Roller | 90 min

Jaký je rozdíl mezi animací pro film a hry? Jak uspět v profesi svých snů a čeho se vyvarovat? Kde hledat inspiraci? Odpovědi na tyto a další otázky připravil Tomáš Roller, herní producent a režisér (Devil May Cry, Warhammer Vermintide) ve spolupráci s veterány animace Memem Dupinetem (Deus Ex, Spongebob) a Jofrem Balboou (Thor: Ragnarok, Horizon Zero Dawn) z pražského studia Plan A Collective. Dobrodružství! Fuckupy! Zásahy štěstěny! Možná dojde i na kočky...

Souboj titánů: Hry versus film

Ne 27/6/2021
14.00-15.30
Knihovna