Mezinárodní festival animovaných filmů Třeboň Česká Republika 1. - 6.5. 2018

online katalog
Rozměry 3D animace

V hlavě

Ronnie Del Carmen, Pete Docter | Spojené státy | 2015 | 102 min

V hlavě

Út 01/05/2018
21.00-22.42
Masarykovo náměstí

Dimenze 3D animace: Milníky

různí / various | 78 min

Vybírat filmy jakožto jakési hraniční kameny je pokaždé velmi
ošidné. V případě 3D počítačové animace, která má za sebou
více než 30letou historii a jejíž paleta přístupů je velmi bohatá, to
platí stoprocentně. Zaměřili jsme se logicky na její první úspěchy,
které techniku 3D animace proslavily a do jisté míry definovaly
její současnou podobu. Tedy první filmy studia Pixar, ale i avantgardnější polohy ve filmu
The Little Death (Malá smrt) společnosti
Symbolics Graphics nebo kultovní začátky světoznámé veverky
studia Blue Sky.
Výběr se dále zaměřuje na filmy autorské, známější i méně zná-
mé. Snímky, které ve své době zaznamenaly enormní úspěchy na
mezinárodní festivalové scéně. A u nichž přístup jejich autorů
k technice silně ovlivnil její vnímání u skeptické umělecké komunity. S přesahem k vizuálním efektům je to snímek
Dix (Deset)
studia The Mill nebo legendární oscarová
Logorama, uplatňující
v příběhu více než 2500 log. Nechybí Rosto, jenž je jedním
z usilovných vizionářů 3D CGI (podobně jako letošní porotce
Chris Landreth, který na Anifilmu uvede kompletní retrospektivu) či David O’Reilly, jehož filmy (a hry) najdete rozeseté napříč
letošním programem. Zařazujeme rovněž slavný film britského
studia AKA
Ranní procházka a nepopsatelný, zneklidňující film
kanadských Heliofant
I, Pet Goat II (Já, kůzlátko II.).

Malá smrt / The Little Death
Režie Matt Elson, USA, 1984, 2 min

Luxo Jr.
Režie John Lasseter, USA, 1986, 2 min

Geriho hra / Geri’s Game
Režie Jan Pinkava, USA, 1997, 5 min

Deset / Dix
Režie Jules Janaud, Fabrice Le Nezet,
Francois Roisin – aka Bif, FR, 2008, 7 min

Logorama
Režie François Alaux, Hervé de Crécy,
Ludovic Houplain, FR, 2009, 16 min

Třískovaná / Splintertime
Režie Rosto, FR, NL, BEL, 2014, 10 min

Ranní procházka / Morning Stroll
Režie Grant Orchard, UK, 2011, 7 min

Já, kůzlátko II. / I, Pet Goat II
Režie Louis Lefebvre, CA, 2012, 8 min

Scratovo dobrodružství / Gone Nutty
Režie Carlos Saldanha, USA, 2002, 4 min

Vnější svět / The External World
Režie David O’Reilly, DE, IR, 2011, 17 min
Dimenze 3D animace: Milníky

St 02/05/2018
12.00-13.18
volných míst: 94
Kino Světozor

Pá 04/05/2018
12.00-13.18
volných míst: 76
Kino Světozor

Dimenze 3D animace: Vlivy her a jiných médií

různí / various | 78 min

V tomto programovém bloku se zaměřujeme na snímky, které
nezapřou nejrůznější nefilmové vlivy. Tvůrci často čerpají z estetiky a narace počítačových her. A to nejen protože je někdy i sami
vyvíjejí, jako například David O’Reilly. Jeho hra a film
Everything
kupříkladu soutěží jak na filmových, tak na herních festivalech.
Počítačové hry jsou přirozeným zdrojem inspirace, protože stejně
jako sledovaná technika animace vznikají pouze uvnitř výpočetního stroje. Retro estetika prvních počítačových her je pak v pop
kultuře kapitolou sama pro sebe (
Pixely).
Velkou oblastí, kde se 3D animace uplatňuje, je svět vizuálních
efektů. Princip kombinace reálného světa s něčím umělým je
atrakce, která, zdá se, mainstreamovou ani nezávislou tvorbu
v dohledné době neopustí. Můžeme ji vidět u filmu
Robot a strašák. Velice oblíbená je také vizualita vědeckých
experimentů, záběrů z digitálních mikroskopů a laboratorních
simulací (
Makrostruktura). Podobně jako všechna ostatní media
využívá i 3D animace jiné předlohy. A tak můžeme například
obdivovat trojrozměrnou variantu komiksu o
Neexistenci Eddyho
Tabla
. Hledejte s námi další vlivy i vy.

Dilema / Dilemma
Režie John Halas, UK, 1981, 11 min

Robot a strašák / Robot and Scarecrow
Režie Kibwe Tavares, UK, 2017, 15 min

Rainbow Narcosis
Režie Jonathan Monaghan, USA 2013, 8 min

Everything
Režie David O’Reilly, USA, IR, 2017, 11 min

Mezi medvědy / Between Bears
Režie Eran Hilleli, IZR, 2010, 5 min

Makrostruktura / Macrostructure
Režie Eric Schockmel, UK, 2014, 5 min

Pixely / Pixels
Režie Patrick Jean, FR, 2009, 3 min

Neexistence Eddyho Tabla / The Absence of Eddy Table
Režie Rune Spaans, NOR, 2016, 12 min

Let’s Play Nomad X
Režie Kristian Andrews, UK, 2013, 3 min

Google Spotlight Stories: Son of Jaguar
Režie Jorge Gutiérrez, USA, 2017, 11 min

La Luna
Režie Enrico Casarosa, USA, 2011, 7 min
Dimenze 3D animace: Vlivy her a jiných médií

St 02/05/2018
14.30-15.48
volných míst: 110
Kino Aurora

Pá 04/05/2018
21.30-22.48
volných míst: 56
Loutkové divadlo

Rango

Gore Verbinski | Spojené státy | 2011 | 103 min

Rango

St 02/05/2018
16.30-18.13
Roháč - sál ČT

Zootropolis: Město zvířat

Byron Howard, Rich Moore | Spojené státy | 2016 | 109 min | CS

Zootropolis: Město zvířat

Čt 03/05/2018
11.30-13.19
volných míst: 102
Kino Aurora

Dimenze 3D animace: 2D versus 3D

různí / various | 70 min

Trojrozměrná počítačová animace se již podle definice používá
k tvorbě 3D objektů v 3D prostoru. S tím, jak trojrozměrná počí-
tačová animace ztrácela punc novosti, stávala se čím dál častěji
předmětem experimentů, změn a snah o vylepšení. Náš blok, který
mapuje snahy animátorů kombinovat 2D a 3D animaci, začíná
filmem
Den a noc (Day and Night), v němž dvourozměrná těla slouží
jako okna do jejich trojrozměrných prostředí. Celý výběr je ostatně
plný 2D postav obývajících 3D prostory (v
Dark Noir například
trojrozměrný soukromý detektiv hledá 2D démony ve 3D světě, zatímco ve filmu
Můj happy end (My Happy End) se zákoutími 3D světa
prohánějí 2D papíroví stop-motion psi a kočky). Trojrozměrné
postavy smrti a kachny se procházejí 2D světem filmu
Duck, Death
and the Tulip
(Kachna, smrt a tulipán) a kombinace 2D/3D softwaru
vytváří hybridní prostory a postavy v dalších příspěvcích (
Papíry
a Paths of Hate
/ Cesty nenávisti) využívají 3D grafiky renderované
v komiksovém stylu). Nehybná těla zachycená pomocí technologie
motion capture zaplňují svět inspirovaný fotografiemi z první svě-
tové války v
Ghosts (Duchové) a v Mamoon se 3D postava vytvořená v programu Maya octne v reálném polystyrénovém prostředí.
Five Years Older – The City (O pět let starší – město) a Mountain Castle
Mountain Flower Plastic
(Plastika horské květiny na hradě v horách)
používají poněkud experimentálnější styl a slučují 2D kresbu
s 3D prvky. Závěrečný snímek
Blissful Accidental Death (Blaženost
nenadálé smrti
) kombinuje vícero médií a mísí kresby na papíře
s předměty animovanými pomocí 2D a 3D počítačové animace.

Den a noc / Day and Night
Režie Teddy Newton, USA, 2010, 6 min

Dark Noir
Režie Rafael Grampá, USA, 2014, 4 min

Cesty nenávisti / Paths of Hate
Režie Damian Nenow, Poland, 2010, 11 min

Kachna, smrt a tulipán / Duck, Death and the Tulip
Režie Jorge Sandoval, Ella Yoon, USA, 2018, 6 min

Five Years Older: The City
Režie Dirk Koy, CH, 2012, 4 min

Můj happy end / My Happy End
Režie Milen Vitanov, GER, 2007, 5 min

Plastika horské květiny na hradě v horách /
Mountain Castle Mountain Flower Plastic
Režie Annapurna Kumar, USA, 2017, 4 min

Mamoon
Režie Ben Steer, UK, 2017, 7 min

Duchové / Ghosts
Režie Simon McKeown, UK, 2014, 3 min

Papíry / Paperman
Režie John Kahrs, USA, 2012, 7 min

Blaženost nenadálé smrti / Blissful Accidental Death
Režie Sergiu Negulici, ROU, 2017, 15 min
Dimenze 3D animace: 2D versus 3D

Čt 03/05/2018
15.30-16.40
volných míst: 44
Loutkové divadlo

So 05/05/2018
12.00-13.10
volných míst: 50
Loutkové divadlo

Dimenze 3D animace: Svícení

různí / various | 74 min

Ať už sledujeme animaci či hrané záběry, osvětlení hraje zásadní roli.
Animace, včetně počítačové 3D animace, má výhodu, že vychází
ze dvou tradic: kinematografie a animace. Úvodní a závěrečná animace v tomto pásmu vyhání tyto vlivy do extrémů. První film
Garden
Party
(Zahradní slavnost) dává životu v rybníce díky fotorealistické
estetice až hyperrealistický rozměr. Oproti tomu v
Please Say Something (Řekni něco, prosím) vystupuje do popředí umělost. Tyto dva
příspěvky v mnoha různých ohledech pracují se světlem a stínem
a proměnami postav a jejich světa, přičemž používají i kompozici
scény. Mezi těmito dvěma protiklady uvedeme také příspěvky, které
vychází ze stejných impulsů a jejichž práce se světlem kombinuje
fotorealistický přístup se stop-motion (
Perfect Housegues / Dokonalý
host
), vysoce texturovanými počítačovými modely (Song of a Toad /
Ropuší píseň
) či kreslenými prvky (Blik a 366 Tage / 366 dní), zatímco
Pure White (Čistě / zářivě bílá) je hrou kontrastů mezi fotorealistickým
a lehce poškozeným počítačovým anatomickým modelem a jeho
čistým okolím. V
Red Rabbit (Červený králíček) rozličná světelná sché-
mata umocňují naděje a obavy hlavního hrdiny a v
Good Vibrations
(Dobré vibrace) osvětlení zpevňuje skleněnou stěnu budovy, za
kterou se hlavní hrdinové musí dostat. Mezi poněkud experimentálnější příklady patří
Feast (Hostina), barevný test disneyovského
softwaru Meander a jejich rendereru Hyperion.
Light Mofit (Světelný
motiv
) je meditací o absorpčních a reflexních vlastnostech kožešiny,
koulí a plochých povrchů a
None (Nic) používá volumetrické světlo,
aby umocnilo stinnou atmosféru zamlženého města.

Zahradní slavnost / Garden Party
Režie Florian Babikian, Vincent Bayoux, Victor Caire, Théophile Dufresne, Gabriel Grapperon, Lucas Navarro, FR, 2016, 7 min

366 dní / 366 Days/ 366 Tage
Režie Johannes Schiehsl, GER, 2011, 12 min

Červený králík / Red Rabbit
Režie Egmont Mayer, GER, 2007, 8 min

Zářivě bílá/ Pure White
Režie Windszus Sven, GER, 2018, 3 min

Dokonalý host / Perfect Houseguest
Režie Ru Kuwahata, Max Porter, FR, 2015, 2 min

Nic / None
Režie Ash Thorp, USA, 2017, 3 min

Ropuší píseň / Song of a Toad
Režie Kariem Saleh, GER, 2017, 7 min

Blik
Režie Bastiaan Schravendeel, NDL, 2010, 8 min

Světelný motiv / Light Motif
Režie Frédéric Bonpapa, UK/FR, 2014, 4 min

Hostina / Feast
Režie Patrick Osborne, USA, 2014, 6 min

Řekni něco, prosím / Please Say Something
Režie David O‘Reilly, GER/IR, 2008, 10 min
Dimenze 3D animace: Svícení

Čt 03/05/2018
17.30-18.44
volných míst: 106
Kino Aurora

So 05/05/2018
15.00-16.14
volných míst: 221
Divadlo J. K. Tyla

Dimenze 3D animace: Textury

různí / various | 75 min

Překrásně navržené modely společně s jejich expresivními pohyby a gesty tvoří jen část, ne součást vizuálního kouzla počítačem
generované 3D animace. Klíčovou roli hrají také povrchové textury postav a objektů. Díky texturování či stínovaní tvoří umělci
detaily povrchů modelů, které společně s nasvětlením vytváří
jemné rozdíly a odlišnosti ve vzhledu různých postav a prostředí
měnících se s postupem příběhu. Náš výběr zahrnuje příspěvky
využívající detaily a reflexní vlastnosti metalických povrchů
bronzové postavy ve filmu
God (Bůh) či ošlehaná těla stvoření
„Petramosaurus cavator“ v
Age of Rust (Doba rezavá). Několik pří-
spěvků využívá charakteristické křížové textury a umocňuje tak
náš vhled do zážitků postav –
The Bellies (Pupky), L’ère bête a The
Head Vanishes
(Hlava mizí) využívají jemné změny ve stínování,
aby zobrazily různé aspekty prožitků postav. Také
Heart (Srdce)
používá stínování, aby zobrazilo prožitky abstrahovaných postav
zobrazených v omezeném počtu barev. Abstrakce se pak naplno
projevuje v
Surface Detail (Detail povrchu), kaleidoskopu opakovaných polygonálních povrchových transformací. Díky možnosti
využití mnoha odlišnými styly navozují textury sci-fi estetiku
v počítačem generovaném / stop-motion příspěvku
Ark (Archa)
a malířský vzhled důležitý pro tón
The Lost Thing (Ztracená věc).

Bůh / God
Režie Konstantin Bronzit, RU, 2003, 4 min

Pupky / The Bellies / Les ventres
Režie Philippe Grammaticopoulos, FR, 2009, 15 min

Detail povrchu / Surface Detail
Režie Tom Beddard, UK, 2011, 3 min

Doba rezavá / Age of Rust
Režie Francesco Aber, Alessandro Mattei, ITA, 2014, 7 min

L‘ère bête
Režie Thomas Caudron, Ingrid Menet, Clément Tissier, Laurent
Meriaux, FR, 2011, 7 min

Srdce / Heart
Režie Erick Oh, USA, Jižní Korea, 8 min

Mizící hlava / The Head Vanishes / Une tête disparaît
Režie Franck Dion, CAN/FR, 2016, 9 min

Archa / Arka / Ark
Režie Grzegorz Jonkajtys, PL, 2007, 7 min

Ztracená věc / The Lost Thing
Režie Andrew Ruhemann, Shaun Tan, AU/UK, 2010, 15 min
Dimenze 3D animace: Textury

Čt 03/05/2018
19.00-20.15
volných míst: 232
Divadlo J. K. Tyla

So 05/05/2018
18.30-19.45
volných míst: 227
Divadlo J. K. Tyla

Dimenze 3D animace: Pohyb

různí / various | 75 min

U počítačové 3D animace určitou dobu trvalo, než docílila takové
plynulosti a uvěřitelnosti, aby běžný divák pohyb přijal jako
přirozený. Jakousi tradicí (nyní snad už uzavřenou) se stalo, že
každý nový film studia Pixar provázela kampaň o tom, jak se opět
tvůrcům povedlo posunout realističnost pohybu vlasů, chlupů,
peří či jiných problematických textur. Vedle filmů s opeřenci od
Pixaru, které od sebe dělí už šestnáct let, a je tak na nich dobře
vidět kýžený posun, jsme pro vás přichystali počiny zcela odlišné.
Experimentálněji laděné a pohyb prozkoumávající z jiných perspektiv než je realismus. V řadě odlišných snímků můžeme obdivovat abstraktní tanec – pohyb trojrozměrných artefaktů (
Spin,
geist.xyz, Oscillate). Nebo máme možnost sledovat využití 3D
animace v simulování nepostřehnutelných pohybů či přímo tónů
hudby převedených na „zhmotnělý“ pohyb (
Nebula, e:e:e:e:e,
20Hz). Procedurální animace (si) pohyb bere jako svou nejzákladnější kvalitu. Od počátků animace byl vždy kumšt provést dobře
chůzi. Na to vtipně naráží
Walking City. Zastoupeno je ale také
studio Platige a jeho hlavní představitel Tomek Bagiński. Kvalitou
3D animace bylo toto slavné polské studio schopno konkurovat
velkým americkým společnostem. Opeřencům se ale nakonec
nevyhneme ani mimo Pixar. Hlavní a neobvyklé role v úspěšném
filmu
Plameňákova hrdost se totiž ujali plameňáci.

Pro ptáčky / For the Birds
Režie Ralph Eggleston, USA, 2000, 4 min

Walking City
Režie Matt Pyke, UK, 2014, 8 min

Spin
Režie Max Hattler, UK, 2010, 4 min

Padlé umění / Fallen Art
Režie Tomek Baginski, PL, 2004, 6 min

Ghost Cell
Režie Antoine Delacharlery, FR, 2015, 6 min

geist.xyz
Režie Zeitgeist, DE, 2016, 2 min

Lou
Režie Dave Mullins, USA, 2017, 7 min

Nebula
Režie Marcin Nowrotek, PL, 2017, 4 min

e:e:e:e:e
Režie Brandon Blommaert, CA, 2015, 3 min

Unnamed Soundsculpture
Režie Daniel Franke, Cedric Kiefer, DE, 2012. 5 min

20Hz
Režie Ruth Jarman and Joe Gerhardt, UK, 2011, 5 min

Pivot
Režie André Bergs, NL, 2009, 5 min

Plameňákova hrdost / Flamingo Pride
Režie Tomer Eshed, DE, 2011, 6 min

Oscillate
Režie Daniel Sierra, USA, 2013, 4 min

Piper
Režie Alan Barillaro, USA, 2016, 6 min
Dimenze 3D animace: Pohyb

Pá 04/05/2018
14.30-15.45
volných míst: 238
Divadlo J. K. Tyla

Ne 06/05/2018
12.00-13.15
volných míst: 218
Divadlo J. K. Tyla

Lego příběh

Phil Lord, Christopher Miller | Spojené státy, Dánsko, Austrálie | 2014 | 100 min

Kdo z nás si nehrál s legem, ať zvedne ruku. Nenechte se mýlit, tento film není reklama, je to velice zábavná, dynamická a dobrodružná 3D komedie v hlavní roli s Lego panáčkem a kultovní stavebnicí. Režisérské duo Phil Lord a Christopher Miller se po úspěšném a dlužno říci originálním rodinném filmu Zataženo, občas trakaře (2009) znovu sešlo a vznikl kasovní trhák. Napsali původní scénář, který sleduje osudy stavebního dělníka Emmeta. Je to naprosto obyčejný, pravidel dbalý LEGO figuráček, který se čirou náhodou dostane do společenství rebelů, usilujících o odstranění zlého tyrana, lorda Byznyse, a omylem ho považují za výjimečného. Nesmělý a nešikovný Emmet, zoufale nepřipravený na životní pouť „vyvoleného“, se nakonec přestane vzpírat a vydá se zachraňovat svět.
Přímočarý příběh o přátelství, soudržnosti a hlavně o svobodné vůli má ale daleko hlubší rozměr. Možná vám malinko zatrne při odkazech na nesvobodu, orwellovský i náš skutečný svět. A když se Emmet ocitne ve světě lidí, film kombinuje animované a hrané pasáže.

Lego příběh

Pá 04/05/2018
17.30-19.10
volných míst: 94
Kino Aurora