Mezinárodní festival animovaných filmů Třeboň Česká Republika 1. - 6.5. 2018

Porota

MEZINÁRODNÍ SOUTĚŽ CELOVEČERNÍCH FILMŮ

Elie Chapuis

Režisér a animátor Elie Chapuis pochází ze švýcarského Lausanne, filmovému řemeslu se ale učil ve Francii na prestižní škole EMCA (École des Métiers du Cinéma d'animation, Angoulême). Jako animator, zaměřený na práci s loutkou, se zapojil do řady úspěšných mezinárodních projektů. Pracoval mimo jiné na filmech Wese Andersona Fantastický pan Lišák (2009) a na novince Psí ostrov. Podílel se i na filmech Clauda Barrase, a to jak na krátkometrážních, tak i na úspěšném celovečerním snímku Můj život Cuketky (2016), podepsán je ale i pod filmy Max & Co. (2007, r. bratři Guillaumové) nebo O apóstolo (2012, r. Fernando Cortizo). Jako režisér debutoval krátkým loutkovým filmem Podvodník (L’Imposteur, 2013) a jako hlavní animátor se podílel na televizním speciálu Nicolase Liguoriho Le vent dans les Roseaux (2017).

Robin Cooper

Zkušená výtvarnice a designérka, známá především jako malířka, návrhářka a vedoucí výtvarného týmu studia Pixar Animation, kde se podílela na tvorbě pozadí a textur pro celovečerní filmy Hledá se Nemo (2003) nebo Wall-E (2008) a také na řadě oceňovaných krátkých filmů.
Přípravu na úspěšnou kariéru zahájila studiem scénografie na Státní univerzitě v San Franciscu a srovnávacího studia světové literatury, potom se věnovala scénografii, nástěnné a dekorativní malbě. Navrhovala a vytvářela atrakce, scény a mozaiky v zábavních parcích Walta Disneyho, na lodích Disneyho flotily a Disney Worldu. Po této praxi se dostala k animaci ve filmu, kde se podílela na přípravě pozadí, postav i filmových scén od Toy Story 1 (1995) až po Auta 2 (2011). V současné době je prý tak napůl v důchodu, příležitostně dělá scénické projekty a většinu času tráví malováním pro radost, výukou umění a cestováním.

Ben Adler

Ben Adler studoval filmařinu v New Yorku, Praze a Paříži. Od roku 2012 pracuje na animovaných i hraných projektech režiséra Wese Andersona včetně Grandhotelu Budapešť (2014) a nedávného Psího ostrova (2018).
Jeho poslední dva krátké filmy se objevují jak na festivalech, tak ve francouzské televizi. V roce 2014 dokončil krátký film Pakt, který zkoumá poslední okamžiky života mladé dívky, vysílané online lhostejným divákům. Coach (2014), režisérův zatím poslední krátký snímek byl promítán na řadě festivalů v letech 2015-16 a získal mezinárodní cenu poroty v sekci Generace filmového festivalu v Berlíně a cenu poroty na Evropském festivalu krátkých filmů v Brestu.

MEZINÁRODNÍ SOUTĚŽ KRÁTKÝCH A STUDENTSKÝCH FILMŮ

Brigitta Iványi-Bitter

Producentka, umělecká kurátorka, nezávislá historička Brigitta Iványi-Bitter dokončila doktorát na Univerzitě Loránda Eötvöse v Budapešti v roce 2012. Specializovala se na historii animace a experimentální filmy v oblasti Střední Evropy v éře studené války se speciálním zaměřením na maďarské animační studio Pannonia a na animovanou tvorbu György Kovásznaie.
V roce 2011 připravila videoinstalaci Williama Kentridge, I am not me, the horse is not mine pro Muzeum výtvarných umění v Budapešti. Produkovala mj. krátký anidok Invisible Draw (2012) Evy Magyarosiové, experimentální televizní seriál Candide (2016), krátký film Ungvár (2016) nebo animovaný doku interview Reportrait 2016 pro londýnskou výstavu „Kovásznai”. V roce 2016 vydala monografii o Györgym Kovásznaiovi. Působí jako lektorka na oddělení animace MOME.

Chris Landreth

Americký animátor původně pracoval v oboru mechaniky tekutin. Později ho zaujala animace a nastoupil do Alias Inc. (nyní Autodesku), kde vytvořil dvě krátké CG-animace The End (1995) a Bingo (1998). Oba snímky zkoumaly možnosti vyprávění z pohledu lidské psychologie a fotorealistické animace postav; Landreth nazývá tento přístup „psychorealistický“.
V tomto duchu pokračoval i v animovaném dokumentu Ryan (2004), který mu vynesl mezinárodní uznání včetně Oscara 2005, a v krátkém filmu The Spine (2009). Jeho poslední snímek Subconscious Password získal v Annecy hlavní cenu Cristal za nejlepší krátký film.
Za přínos v oblasti animované tvorby obdržel Guggenheimovo stipendium. V současnosti působí na univerzitě v Torontu v rámci rezidence “Distinguished Artist“ na katedře informatiky. Spoluzaložil společnost JALI Inc., která se věnuje strojové animaci postav na základě metody hlubokého učení (deep-learning).

Libor Pixa

Libor Pixa je český režisér a animátor žijící a tvořící v Praze. Absolvoval obor animované tvorby na pražské FAMU pod vedením Břetislava Pojara a do povědomí veřejnosti se zapsal svým absolventským filmem Graffitiger, který získal Cenu Magnesia Českého lva 2011 a v témže roce byl vybrán Americkou filmovou akademií do finále studentských Oscarů. Jedná se o poetický a zároveň humorný snímek o kresleném tygrovi, který se pohybuje v reálném prostředí. Libor Pixa ve své tvorbě používá kromě kreslené i techniku 3D animace, pomocí níž vytvořil své starší filmy jako PsiCHO (2005) nebo Hrůzné náhody (2007). Do celovečerního snímku Autopohádky (2011) přispěl svou povídkou Vincent. A technikou 3D počítačové animace vytváří i aktuálně dvacetidílný seriál České televize pro děti Nejmenší slon na světě

MEZINÁRODNÍ SOUTĚŽ ABSTRAKTNÍCH A NENARATIVNÍCH ANIMACÍ A VIDEOKLIPŮ

Boris Labbé

Boris Labbé je výtvarník, grafik, videoartista a režisér, který pracuje zejména s animací a instalacemi. Po studiu na École des métiers du cinéma d’animation v Angoulême byl jeho projekt Kyrielle odměněn na Mezinárodním festivalu animovaných filmů v Annecy 2012 Zvláštní cenou poroty pro absolventský film. V té době se věnoval umělecké tvorbě a režii a strávil jeden rok na stáži v institutu Casa de Velázquez v Madridu. Ve spolupráci se studiem Sacrebleu Productions připravil dva krátké filmy Rhizome (2015) a La Chute (2018). V roce 2016 mu Rhizome vynesl cenu v soutěži Ars Electronica v kategorii Computer Animation / Film / VFX. Jeho práce jsou vystavovány v galeriích (Kanada, Japonsko, Rusko) a vybírány na festivaly po celém světě. Boris Labbé žije a pracuje ve Francii a ve Španělsku.

Faiyaz Jafri

Umělec působící v oblasti nových médií Faiyaz Jafri se narodil na holandském venkově a má smíšený holandský a pákistánský původ. Vystudoval Technickou univerzitu v holandském Delftu a je animátor a hudební skladatel samouk. Jeho grafiky, video instalace, animace a sochy v životní velikosti můžeme spatřit po celém světě. Jafriho umění zkoumá jungovské archetypy v moderním světě a extrahuje z nich reference masmédií a globální popkultury do vizuální zkratky neoarchetypů. Jeho oceňované filmy (např. Hello Bambi, 2011; Planet Utero, 2012; This Ain’t Disneyland, 2015 či Sway, 2016) byly uvedeny na celé řadě prestižních festivalů a promítány v muzeích. Má zkušenosti také s prací pro různé klienty včetně IBM, Coca-Coly či Fordu. Je zakladatelem a kurátorem filmového festivalu Third Culture v Hong Kongu a také přednáší na Parsons School of Design a Queens College v New Yorku. 

Kamila Boháčková

Kamila Boháčková je redaktorka a filmová kritička, která se dlouhodobě věnuje animovanému filmu. Vystudovala FF UK v Praze, jako redaktorka pracovala například v časopisech Cinepur, A2 kulturní čtrnáctideník či Literární noviny, působila i jako šéfredaktorka mezinárodního časopisu o animaci Homo Felix. Jako editorka připravila monografii V oku velryby věnovanou tvorbě maďarského režiséra Bély Tarra a monografii Světla soumraku věnovanou tvorbě finského tvůrce Akiho Kaurismäkiho. Byla odbornou redaktorkou a editorkou českého překladu knihy Ülo Pikkova Animasofie, která počátkem tohoto roku vyšla v NAMU. Nyní je doktorandkou Katedry animované tvorby na FAMU, kde se věnuje české loutkové tvorbě, a pro filmový časopis Cinepur připravuje rubriku o mladých českých talentovaných tvůrcích. Je členkou Rady animovaného filmu i členkou Society for Animation Studies. 

Mezinárodní soutěž nezávislých počítačových her

Luke Whittaker

Luke Whittaker je spoluzakladatelem a uměleckým ředitelem londýnské nezávislé herní společnosti State of Play, která získala cenu BAFTA 2015. Vystudoval animaci, ilustraci a design her a byl vybrán do programu BAFTA Breakthrough Brits v roce 2015.
Luke byl režisérem, animátorem a designérem vítězného projektu Lumino City a podílel se také na hudbě a zvuku. Jeho předchozí hra Kami byla zástupci Applu zvolena jako Editor's Choice 2013.

Ricky Haggett

Britský vývojář a ilustrátor Ricky Haggett je zakladatelem a kreativním ředitelem nezávislého londýnského herního studia Hollow Ponds. Ještě předtím spoluzaložil vývojářské studio Honeyslug. Na kontě má hry jako Hohokum, Loot Rascals, Frobisher Says nebo Tenya Wanya Teens. Stál také u zrodu kolektivu Wild Rumpus, který pořádá mezinárodní herní eventy.

Vojtěch Vaněk

Nezávislý vývojář digitálních her, experimentátor se současnou ilustrací, animací, potažmo tvůrčím psaním a papírem. V rámci otevřené rovnice narativu považuje za hlavní jmenovatel atmosféru, ať už je její základ ve fyzické nebo čistě digitální tvorbě. V současnosti působí jako duše studia Paperash (Dark Train X) a vedoucí ateliéru Multimédií a herní tvorby na FaVU VUT v Brně.