Program - Slyšet animaci

Online katalog

Slyšet animaci

Vizuální poezie: Retrospektiva Oskara Fischingera

Oskar Fischinger | Německo, Spojené státy | 63 min

Uvedeno ve spolupráci s Centre for Visual Music
Oskar Fischinger (1900–1967) byl průkopníkem abstraktní animace a vizuální hudby. Působil ve Frankfurtu, Mnichově, Berlíně či v Los Angeles a je považován za zakladatele vizuální hudby a předchůdce techniky motion grafiky. Fischinger natáčel první animované videoklipy již ve třicátých letech minulého století a stal se inspirací pro teorie perkusní hudby Johna Cage a styl, v němž je natočena Disneyho Fantazie (1940). Ovlivnil celé generace animátorů a filmařů. Nová HD verze této retrospektivy představí jeho ikonické filmy, z nichž řada byla zdigitalizována z původních 35mm filmů.

Retrospektiva zahrnuje filmy z jeho průlomové série Studií ze třicátých let minulého století, která se promítala v kinech po celém světě. Ve svém berlínském animačním studiu natáčel Fischinger také reklamy – reklama na cigarety Muratti ho proslavila po celém světě. V roce 1936 se na pozvání Paramount Studios přesunul do Los Angeles, kde však jeho jednání s hollywoodskými studii nebyla úspěšná. V pozdějších letech nedokázal již získat podporu pro tvorbu dalších filmů a věnoval se malování, kreslení a vynalezl také hudební nástroj zvaný lumigraf.

Cindy Keefer, kurátorka, Center for Visual Music
Foto (c) Center for Visual Music

Spirály / Spiralen, Německo, ca 1926, 2 min, zrestaurováno CVM
Voskové experimenty / Wachs Experimente, Německo, 1921–1926, 4 min, zrestaurováno CVM
Duševní konstrukce / Seelische Konstruktionen, Německo, ca 1927, 6 min 16 sec
Putování Mnichov – Berlín / München-Berlin Wanderung, Německo, 1927, 3 min
Studie č. 5 / Studie Nr. 5, Německo, 1930, 3 min 15 sec, zrestaurováno CVM
Studie č. 6 / Studie Nr. 6, Německo, 1930, 2 min 30 sec
Studie č. 7 / Studie Nr. 7, Německo, 1931, 2 min 30 sec, zrestaurováno CVM
Studie č. 8 / Studie Nr. 8, Německo, 1931, 5 min
Koloratury / Coloratura, Německo, 1932, 1 min 30 sec
Kruhy (reklamní verze), Německo, 1933–1934, 2 min
Muratti greift ein!, Německo, 1934, 2 min 45 sec
Kompozice v modré / Komposition in Blau, Německo, 1935, 4 min
Allegretto (pozdní verze), USA, 1936–1943, 2 min 30 sec
Radio Dynamics, USA, 1942, 4 min 30 sec, zrestaurováno CVM
Americký marš, USA, 1941, 3 min 45 sec
Pohyblivá malba č. 1, USA, 1947, 11 min

CVM by rádo poděkovalo Barbaře Fischinger a Cinemaculture. Film Voskové experimenty byl zrestaurován za finanční podpory nadace National Film Preservation Foundation. Film Studie č. 5 byl zrestaurován CVM za finanční podpory EYE Filmmuseum. Filmy Studie č. 6, Duševní konstrukce a Americký marš byly zrestaurovány archivem Academy Film Archive.

Vizuální poezie: Retrospektiva Oskara Fischingera

St 7/10/2020
19.30-20.33
volných míst: 91
Kino Varšava

So 10/10/2020
18.00-19.03
volných míst: 85
Kino Varšava

Odkaz Oskara Fischingera: ovlivnění filmaři

různí / various | 69 min

Celá řada významných animátorů posledních desetiletí přiznává vliv Oskara Fischingera na svou práci. Jordan Belson ho dokonce nazývá jedním ze svých hrdinů. Náš program představí práci filmařů, které inspirovalo Fischingerovo zkoumání vztahu animace a hudby.

Filmaři v našem výběru používají celou řadu animačních technik od kresby na papír přes animaci přímo na filmovém materiálu až po digitální vizualizace a algoritmy. Někteří si vypůjčují techniky od Fischingera, jiní přicházejí s vlastními. Všichni se ale hlásí k tradici vizuální hudby a zkoumají vztah mezi hudbou a obrazy. Někteří, jako Gagné, hudbu přímo vizualizují, jiní ke zpodobnění vztahu volí volnější přístup. Scher například zvolil kresbu černým uhlem na bílý papír, který poté, podobně jako Fischinger ve své sérii Studie z 30. let minulého století, vyfotografoval a pracoval s negativním obrazem. Woloshen si pro svůj animovaný film nainstaloval do auta speciální krabičku a po dobu čtyř let animoval své myšlenky a dojmy z cest autem.

CVM

Kurátorkou programu je Cindy Keefer z Centra pro vizuální hudbu
www.centerforvisualmusic.org
Foto (c) Center for Visual Music

Boogie-Doodle
Režie: Norman McLaren, Kanada, 1941, 3 min 15 sec

Barevná rapsodie
Režie: Mary Ellen Bute, USA, 1948, 6 min, původně 35 mm

Mandala
Režie: Jordan Belson, USA, 1953, 3 min, původně 16 mm. Zrestaurováno CVM za finanční podpory National Film Preservation Foundation.

Hravé pero
Režie: Jules Engel, USA, 1986, 5 min, původně 16 mm. Zrestaurováno CVM za finanční podpory National Film Preservation Foundation.

Tanec tužek
Režie: Chris Casady, USA, 1988, 3 min, původně 35 mm

Algoritmy / Algorithmen
Režie: Bärbel Neubauer, Německo, 1994, 3 min 30 sec, původně 35 mm

Průlet nocí
Režie: Jeff Scher, USA, 2008, 1 min 30 sec

Okola / Bøygen
Režie: Kristian Pedersen, Norsko, 2016, 5 min 50 sec

Třpytivá skříňka na cestách
Režie: Steven Woloshen, Kanada, 2007, 3 min 45 sec

Ohnivý pták
Režie: Scott Draves, USA, 2007, 4 min 15 sec

Smyslologie
Režie: Michel Gagné, Kanada, USA, 2010, 6 min

Jazzimation 2
Režie: Oerd van Cuijlenborg, Francie, 2017, 5 min

Velmi velký nárůst velikosti, objemu nebo důležitosti něčeho za velmi krátkou dobu
Režie: Max Hattler, Rusko, Velká Británie, Německo, 2013, 2 min 15 sec

Klonové kolonie I: nové šlahouny
Režie: Bret Battey, Velká Británie, 2011, 7 min

vitreous
Režie: Robert Seidel, Německo, 2015, 3 min 30 sec

Cucamelon – poselství rostlin
Režie: Paul Fletcher, Austrálie, 2020, 4 min 40 sec. Evropská premiéra.

Odkaz Oskara Fischingera: ovlivnění filmaři

Čt 8/10/2020
14.30-15.39
volných míst: 88
Kino Varšava

Ne 11/10/2020
14.00-15.09
volných míst: 96
Kino Varšava

Hudba Zdeněk Liška

Pavel Klusák | Česká republika | 2017 | 56 min | CS | EN tit

Hudební skladatel Zdeněk Liška je podepsán pod desítkami titulů československé kinematografie. Jeho nezaměnitelný styl ocenili i režiséři filmů a respektovali ho jako plnohodnotného spoluautora díla. Při komponování jak pro symfonický orchestr, tak pro dechovku, smyčce či klavír používal všemožné kombinace nejen nástrojů, ale i elektroniky nebo zvuků. Jeho hudba provází takové filmy a seriály jako jsou Markéta Lazarová (1967), Údolí včel (1968), Hříšní lidé města pražského (1968–1969), Spalovač mrtvol (1968), Baron Prášil (1961) a samozřejmě mnoho dalších. Dokument známého hudebního publicisty Pavla Klusáka ukazuje Lišku geniálně různorodého a reaguje tak na současný stoupající mezinárodní zájem o jeho osobnost. Liška je znám hlavně díky tvorbě pro film hraný, nicméně jak dokazují v dokumentu ve svých výpovědích Jan Švankmajer nebo proslulí tvůrci animovaných filmů bratři Quayové, je to pouze nejviditelnější část jeho díla. Ve spojení s animací je jeho hudba neméně významná a pestrá. To může koneckonců divák Anifilmu docenit ve speciálním programu složeném z krátkých filmů, v jejichž titulcích najdeme „Hudba Zděnek Liška“.

Hudba Zdeněk Liška

Pá 9/10/2020
12.30-13.26
volných míst: 94
Kino Varšava

Dobrodružství, které nikdy nekončí: Jazz a animovaný film

různí / various | 83 min

Úzké vazby mezi jazzem a animovaným filmem existují již od třicátých let minulého století, tedy od doby, kdy byl jazz nejpopulárnější hudbou v Americe. To trvalo několik desetiletí, během nichž vznikla celá řada klasických děl například od Davea Fleischera, Boba Clampetta, Frize Frelenga, Texe Averyho, George Pala a inovátorů, jako byli například John Hubley či Norman McLaren. Ale i na přelomu 21. století působí celá řada animátorů, kteří svá očekávání vkládají do jazzu. Ve Story Ville jazzový trumpetista Arty trpí, neboť jeho nástroj mu „umře“ v rukou, a Arty pak musí svou milovanou trubku zachránit z říše smrti. Film St. James Infirmary je věnovaný „kolébce jazzu“ New Orleans a známým místům v něm (Preservation Hall, Jackson Square, zábavní park Pontchartrain Beach) a atmosféra filmu přímo dýchá stylem Fleischerových klasických děl s Betty Boop. Giant Steps vizualizuje spletité harmonické struktury slavného saxofonisty Johna Coltranea v duchu Goetheho pojetí architektury jakožto formy „zkaměnelé hudby“. Soudě podle filmů v tomto pásmu můžeme směle říci, že jazz, překvapivě barvitý a pulzující životem, nás i dnes umí vzít na strhující jízdu.


Kurátor programu Milen Alempijević

Nechtěný jazz
Režie: Rune Fisker, Esben Fisker, Dánsko, 2013, 4 min


1000 rovin (2004–2014)
Režie: Steven Woloshen, Kanada, 2014, 3 min

Wackatdooo
Režie: Benjamin Arcand, Francie, 2014, 6 min

Žabí píseň
Režie: Violaine Pasquet, Francie, 2016, 11 min

Swing změny
Režie: Harmony Bouchard, Andy Le Cocq, Joakim Riedinger, Raphael Cenzi, Francie, 2011, 7 min

Floydův pád
Režie: Paco Vinc, Albert 't Hooft, Nizozemí, 2012, 9 min

Leitmotif
Režie: Mette Ilene Holmriis, Marie Jørgensen, Jeanette Nørgaard, Marie Thorhauge, Dánsko, 2009, 7 min

Jazz Song
Režie: Jorge Gonzalez, Španělsko, 2007, 8 min

Tim Tom
Režie: Romain Segaud, Christel Pougeoise, Francie, 2002, 4 min

Jazzed
Režie: Anton Setola, Francie, 2008, 7 min

Muž se slepičí hlavou
Režie: Sylvain Georget, Axel Morales, Mathias Rodriguez, Francie, 2007, 6 min

Giant Steps
Režie: Michal Levy, Izrael, 2001, 2 min

Story Ville
Režie: Marion Nove-Josserand, Patrick Kraft, Florian Mounié, Francie, 2005, 6 min

Preservation Hall Hot 4: St. James Infirmary (King Britt Remix)
Režie: James Tancill, USA, 2009, 4 min
Dobrodružství, které nikdy nekončí: Jazz a animovaný film

Pá 9/10/2020
19.30-20.53
volných míst: 194
Cinema City - sál 5