Sobota, rozhovor dne

05 | 05

Sobota, rozhovor dne

JAKUB DVORSKÝ: Hry jsou konečně přijímány jako plnohodnotné umělecké médium

Výraznou osobností světa artových počítačových her je Jakub Dvorský, který mimo jiné vybíral hry do naší mezinárodní soutěže. 

Na Anifilmu jsme otevřeli soubornou výstavu s názvem Herní světy: další level české animace. Jak osobně Ty vnímáš jev, že se hry dostávají z počítačů do galerií?

Myslím, že hry patří hlavně na počítače, konzole a mobilní zařízení a všude tam, kde se hráčům příjemně hraje, ale klidně i na výstavu. Pronikaní her do galerií ale vnímám obecně jako důkaz, že se tento stále relativně mladý obor dostává do širšího povědomí a že jsou hry konečně přijímány jako plnohodnotné umělecké médium. Myslím, že to může i povzbudit některé výtvarníky, animátory, volné umělce, spisovatele nebo designéry, aby se s hrami lépe obeznámili, zjistili, jak neuvěřitelné možnosti vyjádření nabízejí a pak se sami pustili do vytváření her, které posunou už známé možnosti zase o kousek dál.

Jak je pro Tebe jako kurátora Mezinárodní soutěže nezávislých počítačových her každoročně náročné nacházet opravdu ty zajímavé tituly mezi kopou toho, co denně vychází?

Her vychází opravdu hodně a dobře se mezi nimi orientovat je čím dál těžší. Snažím se pravidelně sledovat herní média a festivaly a vybírat si, co mě zaujme. Mě baví právě indie hry, které přináší zajímavý svět a mají originální vizuální zpracování a v průběhu roku si dělám seznam a tyto hry i hraji. Pochopitelně mě vždy spousta zajímavých titulů unikne. Seznam nominovaných her ale nesestavuji sám a tak výsledek je prostě trochu chaotický výběr toho, co nás za poslední rok zaujalo, ale jako základ pro lidi, kteří hry nesledují, to myslím poslouží dobře.

Jak si mezi zahraničními tituly stojí domácí scéna?

Česká herní scéna za světovou naštěstí nijak nezaostává. U nás je velké množství studií od úplně malých až po velká AAA studia, která tvoří skvělé hry a slaví s nimi úspěch na globálním trhu. Co by se mohlo podle mě zlepšit je komunikace herních studií mezi sebou, užší propojení vývojářů s akademickou a kulturní sférou. Myslím, že to by bylo všestranně přínosné, ale už se to taky pomalu děje. 

Co osobně Tebe při hraní hry zajímá? Pamatuješ si, že by Tě vyloženě některá „dostala“ (hra)?

Mám rád velmi silnou atmosféru ve hrách a když všechny aspekty hry dokonale zapadají do sebe a tvoří intenzivní celek. Myslím tím, když výtvarná stránka, hudba, příběh a herní design perfektně podporují hlavní myšlenku hry. Taky mám rád určitou míru nedořečenosti a nejistoty, která povzbuzuje fantazii hráče. Za posledních několik let mě opravdu “dostaly” třeba hry INSIDE, Journey, Proteus, The Witness, Stanley Parable nebo This War Of Mine

Herní titul CHUCHEL studia Amanita Design nedávno získal prestižní ocenění na IGF (San Francisco). Jak to děláte, že se vám stále tak daří?

Výhra na IGF je pro nás další potvrzení, že něco děláme pořád dobře i když to pokaždé děláme trochu jinak. Máme v plánu pokračovat v tvorbě menších her, které jsou osobité a nesou silný autorský rukopis. Přitom takových autorů je u nás v Amanitě už víc, není to studio jednoho designéra, ale jsme otevření i novým lidem.