online katalogZvláštní techniky

Zvláštní techniky v české animaci II.

různí / various | 66 min

I pásmo reflektující novější tvorbu českých animátorů, kterým k vyjádření nedostačovaly tradiční techniky a materiály, si záměrně všímá spíše méně známých filmů. Přesto zde narazíme na známá jména.

Voda čerstvosti
Režie 
Zdeněk Smetana, Československo, 1966, 14 min

Pomlouvači
Režie 
Josef Kluge, Československo, 1967, 3 min

Bílé sny
Režie 
Blanka šperková, Československo, 1987, 9 min

C. K. Střelnice
Režie
Miroslav Štěpánek, Československo, 1969, 5 min

Apríl
Režie 
Jana Olexová, Československo, 1965, 3 min

Hliňák
Režie Jaroslav Zahradník, Československo, 1972, 4 min

Balada o zeleném dřevu
Režie Jiří Barta, Československo, 1983, 10 min

Eastern – Krvavý Hugo
Režie Aurel Klimt, Česká republika, 1997, 5 min

Gilgameš
Režie Pavel Aujezský, Československo, 1987, 13 min
Zvláštní techniky v české animaci II.

St 03/05/2017
15.30-16.36
volných míst: 83
Kino Světozor

So 06/05/2017
13.30-14.36
volných míst: 57
Kino Světozor

Nekonečno možností animace I.

různí / various | 74 min

Tento program přináší ukázku neobvyklých animačních technik, které se promítly do dějin animace. S inovativními postupy přicházeli tvůrci už v prvních dekádách minulého století. Tak například velmi bizarní nápad animovat na plátně, v němž jsou zapíchány desetitisíce špendlíků, pochází už z třicátých let. A ačkoliv se v tomto programu soustředíme na filmy od osmdesátých let dál (s přesahem do současnosti), i tato raritní, téměř sto let stará technika je zastoupena, a to v podání Kanaďana Jacquese Drouina. Brzy byla vymyšlena i metoda animování zcela bez kamery – rytím přímo do filmového pásu. Atypické techniky jsou často příznačné pro silné autorské osobnosti (Will Vinton, Regina Pessoa, z tuzemských autorů například Jana Švankmajera). Nápady animátorů ani později nerespektovaly hranice, takže uvidíte například animaci písku, sněhu, práci s plastelínou v ploše (nikoli v prostoru) nebo film natočený pomocí flipbooků.

Polská bezkamerová kronika č. 6, 1983. Vydání B
Režie Julian Antonisz, Polsko, 1983, 10 min

Napříč
Režie Hugo Frassetto, Francie, 2009, 5 min

Tragický příběh se šťastným koncem
Režie Regina Pessoa, Portugalsko, 2007, 8 min

Bitzbutz
Režie Gil Alkabetz, Izrael, 1984, 3 min

Příběh černého psa
Režie Stephen Irwin, Velká Británie, 2008, 3 min

Velký Cognito
Režie Will Vinton, USA, 1983, 4 min

Konec
Režie Ülo Pikkov, Estonsko, 2013, 6 min

Krajinář
Režie Jacques Drouin, Kanada, 1976, 8 min

Láhev
Režie Kirsten Lepore, USA, 2011, 5 min

Johann Sebastian Bach: Fantasia G-moll
Režie Jan Švankmajer, Československo, 1965, 9 min

G-AAAH
Režie Elisabeth Hobbs, Velká Británie, 2016, 2 min

Rychlofilm
Režie 
Virgil Widrich, Rakousko, Německo, Lucembursko, Francie, 2003, 13 min

Nekonečno možností animace I.

St 03/05/2017
17.00-18.14
volných míst: 296
Divadlo J. K. Tyla

Pá 05/05/2017
10.00-11.14
volných míst: 53
Loutkové divadlo

Nekonečno možností animace II.

různí / various | 79 min

Program Nekonečno možností animace II. je koncipován se stejným záměrem jako první část, orientuje se ale na současné autory a novější filmy. Přesto se některé techniky znovu uplatňují – následovnicí klasika špendlíkového plátna Jacquese Drouina je jeho žačka Michèle Lemieuxová, která převzala pomyslnou štafetu této náročné techniky. Dalším ne úplně běžným typem animace, která má blízko k hranému filmu, je rotoskopie. Živého člověka pro animaci využívá také pixilace. V současné době se objevuje trend animace světla, pomocí kterého lze nejen simulovat pohyb, ale i vytvářet efektní podívanou. Zcela ojedinělá je však práce s loutkami, které se v kombinaci s kresbou slévají s okolím v mezinárodně oceněném filmu Širší perspektiva. Program dál představí animaci fotek rakouské experimentátorky Nikki Schusterové nebo časosběrnou animaci cukrové vody.

V rámu
Režie Evgenia Gostrer, Německo, 2013, 5 min

Některé věci, které revoluce ještě neurčila
Režie Sun Xun, Čína, 2011, 12 min

Videohra
Režie Donato Sansone, Itálie, 2010, 2 min

Slečna Stubnitzová
Režie 
Nikki Schuster, Rakousko, 2015, 5 min

Když jsem byla malá
Režie Maryam Kashkoolinia, Írán, 2014, 8 min

Zmizík
Režie Veronika Schubert, Rakousko, 2009, 4 min

Stopa
Režie Takeshi Nagata, Kazue Monno, Japonsko, 2015, 4 min

Schránka
Režie Nicolas Brault, Kanada, 2015, 4 min

Dialog
Režie Judith Poirier, Kanada, 2008, 4 min

Těžká větev
Režie 
Falk Schuster, Německo, 2011, 5 min

Širší perspektiva
Režie Daisy Jacobs, Velká Británie, 2014, 8 min

Oren Lavie: Her Morning Elegance
Režie Oren Lavie, Yuval, Merav Nathan, Izrael, 2007, 4 min

Tady a všude jinde
Režie Michèle Lemieux, Kanada, 2012, 14 min

Nekonečno možností animace II.

Čt 04/05/2017
12.00-13.19
volných míst: 58
Loutkové divadlo

Pá 05/05/2017
20.30-21.49
volných míst: 53
Loutkové divadlo

A my byli mladí

Andy Smetanka | Spojené státy | 2016 | 75 min

Celovečerní debut amerického experimentátora Andyho Smetanky je v oblasti současné animace naprostým zjevením. Nejenže je natočen na klasickou kameru Super 8 ze sovětské éry, ale spojuje dnes téměř „zaniklou“ techniku siluetové stop-motion animace s principy moderního žánru ani-doc. Smetanka se siluetovou animací zabývá už od roku 2004.
Byli jsme mladí líčí příběhy amerických vojáků v posledních měsících první světové války. Režisér vystříhal tisíce papírových postaviček, vytvořil barevná pozadí a okénko po okénku animoval po dobu tří let. Vznikla tak brutální, znepokojivě krásná a veskrze originální vize americké války vyprávěná slovy jejích účastníků.
Snímek vyniká originálním retrostylem, poctivou animací a pohnutými osudy hlavních hrdinů. Černé siluety ilustrují vyprávění nečekaně autenticky a dávají mu nádech tragična, bez zbytečných emocí či patosu.

A my byli mladí

Čt 04/05/2017
15.30-16.45
volných míst: 45
Loutkové divadlo

Ne 07/05/2017
17.30-18.45
volných míst: 287
Divadlo J. K. Tyla

Jídlem a zoetropem posedlí

různí / various | 63 min

Jen málokterá z prehistorických animačních technik zažívá v posledních letech takový návrat na výsluní jako systém zoetropu. Počítáme-li i řadu jeho předchůdců, je starý už více než 5000 let. Jde o kruh či cokoliv, s čím lze točit a na co je možné umístit různé fáze pohybu. Točíme-li správnou rychlostí, náš mozek si při určitém úhlu pohledu složí jednotlivé fáze v plynulý pohyb. V současné animaci se ujal hlavně princip využívající LP desek. Druhou oblíbenou „kratochvílí“ je vytváření nejrůznějších „zoetrope dortů“ a dalších poživatin. Čímž se dostáváme k jídlu, které má (už od dob Jan Švankmajera) mezi objekty k animování rozhodně výsadní postavení.


Zoetropy ze sbírky Národního technického muzea
Režie
neznámý, Rakouko-Uhersko, 1 min

Čerstvé guacamole
Režie
PES, USA, 2013, 2 min

Octomadness Zoetrope
Režie
Klaas-Harm de Boer, Nizozemí, 2014, 1 min

Sladké sny
Režie
Kirsten Lepore, USA, 2007, 10 min

McLeanovy optické iluze anebo magické panorama
Režie
neznámý, UK, 1833, 4 min

Dortotrop Burtonova týmu
Režie
Alexandre Dubosc, Francie, 2012, 2 min

Jídlo
Režie
Siqi Song, Čína, 2014, 4 min

Milton Bradley Co. –“Zoetrope Series No. 1”
Režie
neznámý, UK, 1867, 1min

Melting Pop
Režie
Alexandre Dubosc, Francie, 2015, 1 min

Game Over
Režie
PES, USA, 2006, 1 min 37 sec

Pořád dokola
Režie
Klemens Cogler, Rakousko, 2010, 4 min

Příchuť měsíce
Režie
Samantha Palmer, UK, 2014, 1 min

Elif Çağlar: Circus Love
Režie
Akile Nazli Kaya, Česká republika, Turecko, 2012, 4 min

Zamilované maso
Režie
Jan Švankmajer, Velká Británie, USA, Německo, 1989, 1 min

Dýňotrop – haloweenský zoetrope
Režie
Picturesmith, UK, 2015, 1 min

Pravidla stravování Michaela Pollana
Režie
Marija Jaćimović, Benoit Detalle, Srbsko, 2012, 2 min

Démoni
Režie
Theodore Ushev, Kanada, 2012, 4 min

Joseph Plateau and Jean-Baptiste Madou – Fantascope
Režie
neznámý, Belgie, circa 1835, 1 min

Western Spagetti
Režie
PES, USA, 2009, 1 min 42 sec

Panta Rhei
Režie
Martin Pertlíček, Česká republika, 2016, 4 min

Vyšívaný zoetrop
Režie
Elliot Schultz, Austrálie, 2013, 2 min

Předkrm z kvásku
Režie
Gail Noonan, Kanada, 2016, 3 min

Tvrdý oříšek
Režie
Veronyka Jelinek, Nizozemí, 2015, 1 min

Alimace
Režie
Alexandre Dubosc, Francie, 2011, 3 min

Flora
Režie
Jan Švankmajer, Československo, 1989, 30 sec

Toki-ballet
Režie
Akinori Goto, Japonsko, 2016, 3 min

Jídlem a zoetropem posedlí

Čt 04/05/2017
21.30-22.33
volných míst: 282
Divadlo J. K. Tyla

So 06/05/2017
10.00-11.03
volných míst: 52
Loutkové divadlo

Nové světy stop-motion

různí / various | 61 min

V souvislosti s tématem letošního festivalu se jako jedním z leitmotivů ukazuje být i fakt, že 3D počítačová animace vládne možná mainstreamové celovečerní tvorbě, ale stále není v animaci tím hlavním nástrojem. Naopak je cítit silný návrat k tradičním technikám, ve kterých důležitou roli hraje dotyk animátora s oživovaným materiálem. Animace loutek, objektů, prostě všeho, co si dovedete (i nedovedete) představit – snímané okénko po okénku, je zkrátka technika, která zřejmě přežije všechny technologické novoty. A jsou to paradoxně asi moderní technologie jako dostupná kvalitní snímací technika, plotry či 3D tisk, které stop-motion vdechují nový život.

Lok
Režie Aardman Studios, Velká Británie, 2012, 2 min

Ale mléko je důležité
Režie Eirik Grønmo Bjørnsen & Anna Mantzaris, Norsko, 2012, 10 min

Přesun
Režie Max Hattler, Německo, 2012, 3 min

Lavazza po mém
Režie Dodomani Studio, Itálie, 2011, 2 min

Dan Sultan: Magnetic
Režie Jonathan Chong, Austrálie, 2016, 4 min

Spravit a opravit
Režie Bexie Bush, Velká Británie, 2014, 8 min

Dívka jménem Elastika
Režie Guillaume Blanchet, Kanada, 2013, 4 min

Lovestory
Režie Anushka Kishani Naanayakkara, Velká Británie, 2016, 7 min

Tinamv 1
Režie Adnan Popović, Rakousko, 2011, 5 min

Shugo Tokumaru: Katachi
Režie Kijek/Adamski, Polsko, 2013, 3 min

Nepřítomný
Režie Nikki Schuster, Rakousko, 2015, 7 min

Trčet 
Režie Anthony Farquhar-Smith, Velká Británie, 2013, 1 min

James: Moving On
Režie Ainslie Henderson, Velká Británie, 2014, 4 min

Chateau au Go Go
Režie Steve Gentile, USA, 2016, 4 min

Teclópolis
Režie Javier Mrad, Argentina, 2009, 12 min

 

Nové světy stop-motion

Pá 05/05/2017
11.30-12.31
volných míst: 53
Loutkové divadlo

Ne 07/05/2017
11.00-12.01
volných míst: 57
Kino Světozor

Zvláštní techniky v české animaci I.

různí / various | 66 min

Historie české animace je ve využívání neobvyklých materiálů i animačních technik neobvykle bohatá. Legendární autoři jako Karel Zeman, Hermína Týrlová, Jan Švankmajer nebo Jiří Barta, byli totiž neúnavnými hledači.

Inspirace 
Režie Karel Zeman, Československo, 1948, 10 min

Proměny 
Režie Václav Mergl, Československo, 1964, 4 min

Kámen a život 
Režie Garik Seko, Československo, 1965, 8 min

Žena, růže, skřítek, zlost 
Režie Antonín Horák, Československo, 1969, 14 min

Potkali se u Kolína 
Režie Břetislav Pojar, Československo, 1965, 14 min

Johanes doktor Faust 
Režie Emil Radok, Československo, 1958, 17 min
Zvláštní techniky v české animaci I.

Pá 05/05/2017
15.00-16.06
volných míst: 50
Loutkové divadlo

Analog vrací úder: Pramítačka a návrat dinosaurů

Jan Kulka, František Týmal | Česká republika | 90 min

Animace byla od samého začátku předváděna „naživo”. Podobný zážitek, který se nebude opakovat, budou moci zažít i návštěvníci
letošního Anifilmu. Svá jedinečná díla i projekční techniku v Třeboni představí Jan Kulka a František Týmal. Kulkova Pramítačka je speciální opticko-mechanický promítací aparát, vytvořený za účelem praktického prozkoumáváí oblasti filmu, které byly doposud technicky nedostupné. Je vybavená čtveřicí světel a optických soustav a umí promítat v širokém rozpětí snímkových frekvencí, které lze vzájemně kombinovat. Vedle veškerých filmových formátů, je současně schopná promítat také škálu dalších materiálů, jako například obinadla, izolepu, krajky, bublinkovou fólii, pokladní pásky a podobně. Tím se otevírá pokladnice netušených výtvarných a animačních technik využitelných ve filmové tvorbě. Na Anifilmu bude představeno projekční pásmo několika prvotních prafilmových studií a také prezentace samotného aparátu se zaměřením na specifické animační techniky. Dva díly ze své připravované trilogie rukodělných filmů, promítne František Týmal. Konec dinosaurů je snímek vytvořený metodou leptání 35 mm filmového pásu a představuje vizi konce epochy dinosaurů. Výchozím materiálem je černý pozitivní materiál, představující vše, co na filmu mohlo být zachyceno, který se pomocí leptání mění na průhledný blank – prázdno. Návrat dinosaurů, o znovuosídlení biosféry primitivními formami života, využívá širší 70 mm pás a autor jej promítá z pro tento formát upraveného projektoru s pohonem na kliku.

Konec dinosaurů
Režie František Týmal, Česká republika, 2012, 4 min

Návrat dinosaurů
Režie
František Týmal, Česká republika, 2015, 10–15 min

Předfilm
Režie Jan Kulka, Česká republika, 2016, 20 min

Průpravná cvičení 
Režie
Jan Kulka, Česká republika, 2016, 25 min

Analog vrací úder: Pramítačka a návrat dinosaurů

Pá 05/05/2017
17.30-19.00
volných míst: 54
Kino Světozor

Utajený experimentátor Petr Skala + živá hudba UFAJR

Petr Skala | Československo | 90 min

Tvorba Petra Skaly se vymyká čemukoli, co se odehrávalo v oblasti československé kinematografie šedesátých až osmdesátých let. V rámci svého experimentování s filmovým médiem se dostal zcela mimo hlavní proud, do sféry výtvarně orientovaného, abstraktního filmu. Při realizaci snímků užíval metodu přímých manuálních zásahů do filmového materiálu a v mnoha případech se obešel i bez filmové kamery. Každé jednotlivé okénko filmu pojímal jako svébytné výtvarné dílo. Během dvacetiletého tvůrčího období, které letošní Anifilm představí, vzniklo více než osmdesát snímků a nespočet jejich variací. V nich se pokoušel odkrýt základní rozměry lidské existence, klást si otázky vzniku a zániku, zabývat se vztahem člověka k okolnímu světu i jeho postavením v kosmu. Filmovou tvorbu propojil s principy prastaré alchymie, která je pro většinu z nás kapitolou patřící minulosti. Pro někoho však může představovat způsob stále živého duchovního putování, neměnného napříč stoletími.

Informelní struktury
   Struktura, Československo, 1969, 5 min

Barva jako emanace světla
   Obrazy duše, Československo, 1970, 3 min
   Krev na zdi, Československo, 1972, 6 min
   Dies Irae, Československo, 1972, 2 min
   Pomatená noc, Československo, 1973, 3 min

Od abstrakce k figuraci
   Terč, Československo, 1972, 3 min
   Hvězdný prach, Československo, 1974, 3 min
   Vyhaslá hvězda, Československo, 1974, 4 min
   Stíny na zdi, Československo, 1975, 4 min
   Postavy v nás, Československo, 1977, 3 min

Spirituální exprese
   Izolace, Československo, 1977, 5 min
   Porušený klid, Československo, 1978, 3 min

Figurativní kompozice
   Příchod bohyně, Československo, 1980, 3 min

Obrazy kosmogonických vizí
   Uzavřené nekonečno, Československo, 1984, 2 min

Utajený experimentátor Petr Skala + živá hudba UFAJR

Pá 05/05/2017
20.30-22.00
volných míst: 234
Divadlo J. K. Tyla