Přednáška

Zobrazit vše

El Señor Studio / G. G. Carsí

zobrazit

Studio El Señor / G. G. Carsí

Studio El Señor / G. G. Carsí

Přednáška je zaměřena na proces tvorby seriálu Pocoyo (Malý šibal, 2005) a filmu Doomed: a biological cartoon! (Odsouzeni ke zkáze, 2012) Guillermo García Carsí se díky seriálu Pocoyo proslavil natolik, že je dnes žádaným lektorem kurzů a případových konferencí po celém světě. Hostoval například v Guggenheimově muzeu v Bilbau, na Evropské univerzitě v Madridu, na Italském ústavu designu v Madridu, na Univerzitě DUOC v Chile nebo na festivalu Siggraph. Film Odsouzeni ke zkáze je jeho prvním projektem, který realizoval se svou vlastní produkční společností. Získal ocenění na sedmi festivalech včetně ceny za nejlepší komický film roku 2012 na festivalu krátkých filmů ve francouzském Clermont-Ferrand. 

Guillermo García Carsí

Guillermo García Carsí se narodil v Madridu v roce 1974. Původně se věnoval kresbě a k animaci ho přivedlo až studium na Vysoké škole umění v anglickém Bournemouthu. Je tvůrcem a režisérem vítězného dětského seriálu Pocoyo. O jeho mezinárodním úspěchu vypovídá dlouhý seznam ocenění včetně ceny za nejlepší televizní seriál na Mezinárodním festivalu animovaných filmů v Annecy a cena BAFTA za nejlepší seriál pro předškolní děti. V roce 2009 založil se svou sestrou Beatriz studio El Señor. Nedávno dokončil režii krátkého filmu Ruka Nefertiti (La mano de Nefertiti, 2012), který byl nominován na cenu Goya 2013. 


Ne 05/05/2013
16.00-18.00

Loutkové divadlo
> mapa

Začátky anim. filmu na území ČR / M. Mertová

zobrazit

Začátky animovaného filmu na území ČR / M. Mertová

Začátky animovaného filmu na území ČR / M. Mertová

První snahy o výrobu a distribuci domácí trikové a animované tvorby jsou datovány na našem území od 20. let 20. století. Jednalo se většinou o kreslené a trikové reklamní snímky, které vznikaly v malých produkčních společnostech nebo ateliérech. Přednáška, která je věnována tomuto období animace, doplňuje v programu festivalu pásma s výběrem z nejzajímavějších dochovaných filmů, z nichž většina bude na Anifilmu uvedena na plátně poprvé po více než padesáti letech. 

Obrazové políčko z nedokončeného snímku ing. Bohuslava Šuly Broučci (Pragafilm1920)

Nezapomenutelný plakát (r. I. a K. Dodalovi, IRE-Film 1937)

Michaela Mertová

Absolventka pražské Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, obor filmová věda. Tématem diplomové práce byla animovaná tvorba výtvarnice a režisérky Niny Čampulkové. Od roku 2000 pracuje jako historik a kurátor sbírky animovaného filmu v Národním filmovém archivu Praha. 


Po 06/05/2013
11.00-12.30

Loutkové divadlo
> mapa

Disney vs. umění / H. Diesing

zobrazit

Disney vs. umění / H. Diesing

Disney vs. umění / H. Diesing

Pro někoho král sentimentálně nasládlé, populární zábavy, pro jiné zase geniální vypravěč. Každopádně však jedna z klíčových postav světové kinematografie a západního umění vůbec. Walt Disney (1901–1966) se od poloviny 30. let živě zajímal o evropské umělce a ve svých studiích zaměstnával řadu evropských výtvarníků. Ti vnesli do Disneyho filmů mimo jiné také estetickou tradici a kulturní dědictví své domoviny. Přednáška představuje šíři těchto zdrojů v Disneyho animovaných filmech a ukazuje jej jako člověka, který čerpal inspiraci v evropské literární a pohádkové tradici nejen námětově, ale i vizuálně. Například jen při své cestě do Evropy roku 1935 nakoupil Walt Disney 350 knih s ilustracemi těch největších klasiků žánru, jakými jsou Arthur Rackham, Gustave Doré, Honoré Daumier, Grandville, John Tenniel a další.
Disney však vstřebával i pop kulturu své doby – podoba či mimika jeho animovaných postav kopírovala často tehdejší hvězdy filmového nebe, používal prvky vaudevillu. Disney disimiloval umění a umění recyklovalo Disneyho. Přednáška je provázena řadou filmových ukázek, promítán bude mimo jiné i krátký film Destino (2003), jež je výsledkem práce surrealisty Salvadora Dalího pro Disneyho studio. 

PhDr. Helena Diesing Ph.D.

Historička umění specializující se na komiks, ilustraci, karikaturu a audiovizuální studia 20. století. Dlouhodobě zkoumá vztah výtvarného umění a pop kultury v témže období. Je autorkou monografie Káji Saudka, studie Český komiks 1. poloviny 20. století a rozsáhlého projektu o současné české ilustraci pro děti. 


Po 06/05/2013
13.00-14.30

Loutkové divadlo
> mapa

První režiséři UPA / T. Bosustow

zobrazit

První režiséři UPA / T. Bosustow

První režiséři UPA / T. Bosustow

ápad na první televizní sérii animovaných filmů vysílaných v hlavním vysílacím čase. Vzniklo na 100 krátkých filmů, o jejichž produkci se postarali noví režiséři vybraní z animátorů, designérů a spisovatelů UPA hlavním režisérem této televizní série, Robertem „Bobem“ Cannonem. V této show debutovalo přes dvacet nových režisérů, mimo jiné např. George Dunning, který později režíroval Žlutou ponorku britské skupiny Beatles, nebo Ernie Pintoff, Gene Deitch a Fred Crippen, jejichž krátké animované filmy byly později oceněny Oscarem. Mezi další režiséry patřili například T. Hee, Alan Zaslove, Ossie Evans, Bob Dranko, Rob Scribner a Lew Keller. I ty pak čekala skvělá kariéra. 

Na ukázku rozmanitosti filmů vytvořených pro tuto průkopnickou televizní sérii bylo vybráno 16 krátkých filmů. 

Tee Bosustow

Tee Bosustow se tvorbě filmů a videosnímků věnuje již od 60. let minulého století a za svou práci získal celou řadu ocenění. Na samém začátku kariéry se učil v UPA jako animátor. Vystudoval kinematografii na Kalifornské univerzitě v Los Angeles, pracoval na dokumentárních filmech v Paříži a spolupracoval na produkci BBC v Londýně. Se svým otcem, Stephenem Bosustowem, také režíroval reklamy v Hongkongu. Pracovně se nejvíce zdržuje v Los Angeles, kde se podílel na nejrůznějších dokumentárních projektech a reality show, od „Real People“ (Skuteční lidé) televize NBC až po svůj vlastní seriál, „SuperStories“ (Super- příběhy). Tee Bosustow učil výrobu dokumentárních filmů na Univerzitě Jižní Kalifornie a je členem Akademie filmu. 


Út 07/05/2013
10.30-12.15

Loutkové divadlo
> mapa

Hudba a zvuk v animaci / L. Targosz

zobrazit

Hudba a zvuk v animaci / L. Targosz

Hudba a zvuk v animaci / L. Targosz

Skladatel filmové hudby a hudební producent Łukasz Targosz vás v průběhu prezentace na ukázkách z celovečerních filmů nejrůznějších žánrů – od romantické komedie po akční thriller – seznámí se svou prací a přístupem ke komponování filmové hudby. Podělí se o zkušenosti a krok za krokem vás provede svými pracovními postupy při tvorbě. Prozradí, co považuje za důležité, kde obvykle začíná, kde čerpá inspiraci, jak přistupuje k nahrávání i podle čeho vybírá tu pravou melodii k filmu. A pochopitelně dá prostor i účastníkům k diskusi a otázkám. 

Tento program je součástí projektu Zaměřeno na Polsko. 

Łukasz Targosz

V roce 2002 absolvoval obor Džez a populární hudba na Hudební akademii Karola Szymanowskeho v Katowicích. Uznání se mu dostalo za hudbu k filmu Korunní svědek (Swiadek koronny, 2007) a svou první cenu získal v roce 2010 na filmovém festivalu v Římě za nejlepší filmovou hudbu k seriálu Strážce svědomí (2009).

Hudba Łukasze Targosze zní například v úspěšné romantické komedii Listy do M. (Dopisy Santovi, 2011), v prvním polském tanečním filmu Touha tančit (Kochaj i tancz, 2009) nebo v jednom z nejlepších polských seriálů Odwróceni (2007). Od roku 1999 vlastní produkční studio Music Production Studio SPOT. 


Út 07/05/2013
15.00-16.30

Loutkové divadlo
> mapa

Ch. É. Reynaud / S. Saerens

zobrazit

Ch. É. Reynaud / S. Saerens

Ch. É. Reynaud / S. Saerens

V rámci přednášky o životě a díle francouzského průkopníka animovaného filmu Charlese Émila Reynauda budou promítány jeho dochované snímky.

U převlékací kabinky

Krátký kreslený film z roku 1894. Tvoří ho 636 jednotlivých, ručně malovaných obrázků. S tímto filmem Reynaud demonstroval svůj vynález, tzv. „optické divadlo“. Film restaurovalo studio La Cinémathèque française.

Chudák Petr

Film z roku 1892 obsahuje 500 jednotlivých ručně malovaných obrázků. Jeho projekce původně trvala asi 15 minut. 


Rodina Charlese-Émila Reynauda 

Od smrti Émila Reynauda se jeho rodina neustále snažila šířit jeho dílo a pečovat o vynálezcův odkaz. Tohoto rodinného podniku se nejprve ujal Émilův syn André Reynaud, poté vnučka Josette Oudart-Reynaudová a v současné době již pravnučka Sylvie Saerens-OudartováVedle zastupování autora v různých institucích nabízí prezentace jeho optických hraček a vystupuje na přednáškách či v debatách na festivalech a podobných akcích. V březnu roku 1994 založila rodina spolu s několika přáteli a odborníky sdružení „Přátelé Emila Reynauda“ (Les Amis d‘Émile Reynaud)“, které má stejný cíl: podporovat vynálezcovo dílo a pečovat o jeho odkaz. 



So 04/05/2013
14.00-16.00

Loutkové divadlo
> mapa

Počátky hudebního doprovodu animovaného filmu / R. Truksa

zobrazit

Počátky hudebního doprovodu animovaného filmu / R. Truksa

Počátky hudebního doprovodu animovaného filmu / R. Truksa

Přednáška Počátky hudebního doprovodu animovaného filmu si všímá ranné tvorby dvou průkopnických studií daného žánru – Maxe Fleischera a Walta Disneyho. Seznámí vás s prvními vizualizacemi oblíbených animovaných hrdinů, jako jsou Betty Boop, Mickey Mouse nebo Pepek námořník, zmíní se o revolučních objevech na poli animace a synchronizace zvuku a obrazu. Především se budeme zabývat použitím hudby v dobových snímcích, rolí orchestrů a skladatelů prvních soundtracků, jakož i zpětným dopadem filmu na popularitu interpretů. Od původních krátkometrážních snímků, určených dospělejšímu publiku, se posuneme k prvním celovečerním snímkům Disneyho studia, jež byly určeny hlavně dětskému divákovi, a opět se zaměříme na roli hudby. 

Roman Truksa (DJ Liquid A)

Po téměř dvaceti letech aktivního DJingu převážně v Praze dnes žije v Brně a zabývá se hlavně organizací a produkcí hudebních akcí a festivalů. 

Ne 05/05/2013
13.00-15.00

Loutkové divadlo
> mapa